150 miljoner extra till den rättspsykiatriska vården

150 miljoner extra till den rättspsykiatriska vården

Allt fler döms idag till rättspsykiatrisk vård, något som leder till ökade kostnader och utmaningar inom Rättspsykiatrin i Region Skåne. I grund och botten rår inte regionen över hur många personer som ska få vården. Nu väljer Treklövern att tillgodose behovet och tillför ytterligare 150 miljoner kronor.

— De ständigt ökande kostnaderna vi får hantera med anledning av den rättspsykiatriska vården frestar på ekonomin i den skånska psykiatrin. 150 miljoner är en god hjälp för att täcka merkostnader för rättspsykiatrisk vård. Detta beslut gynnar i förlängningen hela psykiatrin eftersom medel inte behöver tas från andra verksamheter för att bekosta rättspsykiatrin säger Per Einarsson (KD), regionråd och ordförande i psykiatri, habilitering och hjälpmedelsnämnden

— När regeringen stramar åt straffen och fler döms till denna vårdform är det viktigt att medlen också justeras därefter. Jag är stolt över att Treklövern inte tillåter att patienter i behov av psykiatrisk vård ska påverkas negativt till följd av nationella beslut säger Albin Schyllert (M), 1:e vice ordförande i psykiatri, habilitering och hjälpmedelsnämnden

Medlen tillförs nämnden i samband med en tilläggsbudget som justerar de statliga miljonerna som skjuts till från regeringen i vårpropositionen. Det gäller en förstärkning av det generella statsbidraget till regionerna om totalt 6 miljarder kronor, för Region Skåne innebär detta ett tillskott på 796 miljoner kronor.

— Regeringen fortsätter leverera sjukvårdspolitik som hjälper oss i Region Skåne och i detta fall har regeringen nu möjliggjort att fler resurser i förlängningen kan gå till bland annat barn- och ungdomspsykiatrin, avslutar Charlotte Hedendahl (L), ledamot i psykiatri-, habilitering och hjälpmedelsnämnden

För mer information kontakta:

Ordförande, Psykiatri-, habilitering och hjälpmedelsnämnden
Telefon: 0725- 28 84 17