Premiär för Speed Date i mobilen

Spray och 3 kombinerar nu trenderna nätdejting, speeddejting och videotelefoni i en och samma produkt. Tillsammans med teknikleverantören Ironroad presenterar de nu för första gången i Sverige mobil speed dejting. Samtidigt lanseras en helt ny mobil plattform på Spray Date, för dem som vill dejta med mobilen. Med mobil Speed Date kan man befinna sig varsomhelst i Sverige och dejta upp till fem personer på 10 minuter. Anmälan till en omgång sker via mobiltelefonen och när det är dags ringer det i telefonen. Via videotelefoni pratar man därefter med fem personer i två minuter vardera och betygsätter dejten därefter, precis som fysisk speed dejting. – Speeddejting har blivit mycket populärt och Spray Date var bland pionjärerna. Vi har genomfört många lyckade fysiska event. Nu har vi möjlighet att låta våra användare speed dejta varje dag oavsett var de bor någonstans. Att i en nätdejtingtjänst i realtid öga mot öga kunna kommunicera för att se om tycke uppstår innebär att en ny dimension tillförs. Att det är en mobiltjänst innebär samtidigt att tillgängligheten, och därmed chanserna att hitta en dejt ökar väsentligt. Mobilen har vi ju med oss vart vi än går säger Joakim Jansson, chef för Spray Portal AB. Förutom mobil speeddejting kommer Spray Date erbjuda sina användare tjänsten Video Date, vilket innebör att man kan se och lämna meddelanden på kontaktannonser via videotelefoni. Svenskutvecklad tjänst Tjänsten är framtagen och ägs av Ironroad, som är ett svenskt utvecklingsbolag inom interaktiv videotelefoni. Bolaget har sedan 2003 utvecklat flertalet liknande tjänster i bland annat Indonesien, Filippinerna och Hong Kong. – Vår affärsidé är att utveckla mobiltjänster som vem som helst kan klara av att använda och inte bara den mest teknikkunnige. I Indonesien och Filipinerna är tjänsten redan en stor succé. Där har vi även en chatfunktion som är väldigt uppskattad. En stor del av framgången är just att man lätt förstår och kan använda tjänsten, berättar Magnus Kniving, VD på Ironroad. För mobiloperatören 3 tillför samarbetet en nyttotjänst till befintliga abonnenter men även ett sätt att attrahera nya kunder som vill testa på videodejting. – Mobiliteten skapar möjligheten att snabbt kunna sy ihop en date oavsett var du är och när du har lust. Det skapar ett naturligt extra värde. Dessutom, vem är mer attraktiv än någon som har en 3mobil, säger Erik Hörnfeldt, informationschef på mobiloperatören 3. Pressbilder och bakgrundsfakta Se www.spray.se/press för pressbilder och bakgrundsfakta. För mer information kontakta gärna: Joakim Jansson, chef Spray Portal AB, joakim.jansson@staff.spray.se, 0708-66 40 35 Erik Hörnfeldt, informationschef 3, erik.hornfeld@tre.se, 0735-33 74 04 Magnus Kniving, VD Ironroad AB, magnus.kniving@ironroad.com, 070-778 47 11 Om Spray Spray är en av Sveriges äldsta och populäraste portaler och ägs av Allers förlag. Spray erbjuder tjänster för kommunikation, exempelvis Spray Date, Spray Mail och Spray IQ men även tjänster inom web- och domän hosting samt redaktionella och interaktiva tjänster inom livsstil, underhållning och shopping. Om 3 3-gruppen är världens ledande operatör av mobila bredbandsnät och mediatjänster med 14,7 miljoner kunder i nio länder. I Sverige och Danmark är 3 ett joint venture mellan Hong Kong-baserade Hutchison-Whampoa Limited (60%) och Investor AB (40%). 3 Skandinavien har även en licens att driva 3G-nät i Norge. För mer information, gå till www.tre.se. Om Ironroad Ironroad är ett svenskt företag som utvecklar och marknadsför användarvänliga, interaktiva 3G videotjänster. Kunder är mobiloperatörer och mediabolag i hela världen. Ironroads tjänster gör det bl a möjligt för slutanvändaren att dejta, blogga och chatta med ett videosamtal från sin 3G-mobil. För mer information, gå till www.ironroad.com.