Foto: Jonas Persson/Marathongruppen

Premiär för ny 5G-teknik på Stockholm Marathon

I ett samarbete mellan Tre, Ericsson och produktionsbolaget Mobilelinks utrustades ledarbilen på Stockholm Marathon med den senaste 5G-tekniken. Genom så kallad slicing garanteras stabil 5G-uppkoppling när en del av Tres publika 5G-nät dedikerades för sändningen. Det är första gången i Sverige som slicing i ett publikt 5G nät har testats.

– Att vara först ut med den här typen av sändning via 5G-nätet i ett så stort sammanhang som Stockholm Marathon är väldigt roligt. Det här visar tydligt på den bredd av användningsområden som möjliggörs av den senaste 5G teknologin och som kommer att prägla mycket av både medieproduktion och sportunderhållning framöver, säger Haval van Drumpt, vd på Tre.

Det är första gången i Sverige där en del av det publika 5G-nätet avdelas för att säkra kapacitet, så kallad slicing som möjliggör att kapaciteten i 5G-nätet delas upp för att garantera tillräcklig bandbredd till prioriterade aktiviteter. Tekniken använder sig av den modernaste typen av 5G, kallad 5G Standalone. Det är en renodlad form av 5G, som är fristående från 4G-nätet. Det är snabbare, har kortare svarstider, är ännu mer pålitligt, och möjliggör slicing. Slicning är ett sätt att garantera en viss prestanda i mobilnätet för en eller flera aktörer som behöver det vid ett visst tillfälle.

– 5G och slicing skapar nya affärsmöjligheter för nätoperatörerna och den förändrar TV- och sändningsindustrin. Tekniken kommer att omforma hur medieproduktion går till och ge oss mer och bättre liveunderhållning i framtiden, bland annat inom sport, säger Nora Wahby, chef för kundenheten i Nord- och Centraleuropa för Ericsson.

Mobilelinks hade tekniken installerad i ledarbilen som följer täten under hela loppet.

– Tidigare använde vi oss av flera abonnemang från olika operatörer. Nu får vi den kapacitet vi behöver garanterat från Tre över 5G-nätet. Det gör sändningen säkrare, säger Andreas Langell, vd på Mobilelinks.

Tidigare sändningar har gjorts över 4G-nätet. Då användes flera modem som kopplar upp sig till flera olika operatörer parallellt, för att få tillräcklig kapacitet. För att få en säkrare sändning ville Mobilelinks testa med en enskild operatör med 5G Standalone och en slice med garanterad kapacitet.

– Vi valde den operatör som både hade bäst täckning längs banan och kunde tillhandahålla tekniken. I tidigare lopp har vi sett att uppemot 70 procent av sändningen hamnat i Tres nät då sändningsenheterna automatiskt skickar trafiken där kapaciteten är som bäst. Det gav oss en bra indikation på var vi kunde få den kapacitet vi behöver, säger avslutningsvis Andreas Langell.

Om 5G Standalone

5G Standalone (SA) slicing är en avancerad funktion inom 5G-nätverk gör det möjligt att skapa flera virtuella nätverk ovanpå en fysisk telekom-infrastruktur. Kunder kan erbjudas specifika tjänster med skräddarsydda egenskaper och prestandakrav på samma nätverk som i sin tur banar väg för nya innovativa tjänster och applikationer inom många olika sektorer.

Om Tre

Tre Skandinavien (Hi3G Access AB) startades i december 2000 med visionen att skapa en helt ny plattform för mobil kommunikation. I dag äger och driver Tre 3G-, 4G och 5G-mobilnät i Sverige och Danmark och består av cirka 2 000 anställda. Tre Skandinavien, som är en del av den globala 3-gruppen med verksamhet i elva länder, ägs av Hong Kong-baserade CK Hutchison, som äger 60 procent av bolaget, och svenska Investor AB, som äger 40 procent. Läs mer om Tre på www.tre.se och mer om Tre-gruppen på www.three.com.