Premiär för Hotmail i mobilen hos 3

3 lanserar Hotmail i mobilen, en av världens mest populära tjänster för webbmejl med över tre miljoner aktiva e-postkonton bara i Sverige. Med obegränsad e-post till ett fast pris och en tjänst som är enkel att börja använda vill 3 röja de sista hindren i vägen för en mobil e-postsuccé. – Vi räknar med att upprepa framgångarna med MSN. På bara några månader sålde vi 45 000 MSN-mobiler och varje dag förmedlar vi drygt en halv miljon MSN-meddelanden i vårt nät. Hotmail i mobiltelefonen kan bli en lika eftertraktad tjänst, säger Johan Othelius, marknadschef på 3. Efter att ha lanserat Skype och MSN i mobilen fortsätter 3 att driva utvecklingen inom mobilt Internet med målet att ge mobiltelefonanvändarna tillgång till samma webbtjänster som de har vant sig vid i PC-världen. Enligt 3s egna studier vill 7 av 10 mobiltelefonanvändare ha e-post i mobilen och tjänsten rankas som den allra mest efterfrågade bland abonnenterna. – Det finns ett stort sug efter att få samma tjänster i mobilen som på datorn. Bland våra kunder använder nästan 60 procent Hotmail som sin primära e-postadress utanför jobbet. Därför är det här ett naturligt nästa steg för oss, säger Johan Othelius. Behöver inte logga in för att se om man har fått mejl 3 har anpassat Hotmailtjänsten till användning i mobilen, bland annat med notifiering med meddelandesignal eller symbol i displayen när nya meddelanden når inkorgen. Det innebär att användarna omedelbart får reda på att de fått ett nytt Hotmail och inte behöver koppla upp sig bara för att kontrollera om de har fått e-post eller inte. För att göra det så enkelt och snabbt som möjligt att logga in kan inloggningsuppgifterna sparas på mobilen. Allt som krävs för att läsa ett inkommet mejl är en knapptryckning. Hotmail i mobilen är lätt att känna igen från Internet och den grafiska designen är hämtad från Hotmail på webben. Förutom att skriva och läsa mejl finns de välkända funktionerna svara, svara alla, vidarebefordra, radera och visa som oläst. Allt som görs i mobilen synkas med Hotmail på webben. Raderas ett meddelande i inkorgen så försvinner det även i inkorgen på Internet. – En av de stora utmaningarna med e-post i mobilen har varit att få folk att komma igång. Det har varit för krångligt och med en prissättning där man tar betalt per nedladdad megabyte har många dessutom känt sig osäkra på vad det kostar. Nu visar vi att det inte behöver vara så, fortsätter Johan Othelius. Obegränsad e-post till låg fast kostnad 3s Hotmailtjänst ingår i tilläggstjänsten ”3Mobil e-post” som erbjuds ihop med 3s olika mobilabonnemang. 3Mobil e-post ger förutom tillgång till Hotmail och ett eget e-postkonto hos 3, möjligheten att koppla upp mobilen mot andra e-postleverantörer som TeliaSonera, Bredbandsbolaget, Tele2, Spray och Chello. I tilläggstjänsten 3Mobil e-post ingår obegränsad användning av e-post i Sverige till en fast kostnad. Under en introduktionsperiod fram till den 31 december är kostnaden 0 kr/månad, därefter blir priset 19 kr/månad för privatpersoner. Motsvarande tilläggstjänst för företag heter ”3EasyMail Light” och kommer att kosta 29 kr/månad exklusive moms. Hotmail finns förinstallerat på följande mobiltelefonmodeller: · SonyEricsson K610i · SonyEricsson Z610 · LG U300 · Nokia N73 Till Nokia 6280 går Hotmailfunktionen att ladda ned från 3s mobilportal Planet3. Under oktober kommer Hotmail i mobilen även att komma förinstallerat på SonyEricsson K800i och kunna laddas ned till modellerna K608i och LG U890. Till Nokia 6280 går Hotmailfunktionen att ladda ned från 3s portal Planet3. Under oktober kommer Hotmail i mobilen även att kunna laddas ned till modellerna SonyEricsson K800i, K608i och LG U890. För högupplösta bilder på hur Hotmail i mobilen ser ut, vänligen kontakta mica@bitepr.se För mer information var vänlig kontakta: Johan Othelius, Marknadsdirektör 3Mobil: +46 (0)735-333 222, e-post: johan.othelius@tre.se Erik Hörnfeldt, Information & PR, 3Mobil: +46 (0)735-33 74 04, e-post: erik.hornfeldt@tre.se Om 3 3-gruppen är världens ledande operatör av mobila bredbandsnät och mediatjänster med omkring 14 miljoner kunder i nio länder. I Sverige och Danmark är 3 ett joint venture mellan Hong Kong-baserade Hutchison-Whampoa Limited (60%) och Investor AB (40%). 3 Skandinavien har även en licens att driva 3G-nät i Norge. För mer information, gå till www.tre.se.