Nu finns bredband för alla i Vetlanda

Vetlanda kommun i Småland är nu en av de första kommunerna med bredband till alla invånarna. Idag söndag invigdes det Turbo 3G-nät som når samtliga 26 500 invånare i kommunen, oavsett om de bor i Björköby, Näshult, Pauliström, Landsbro eller Kvillsfors. Infrastrukturminister Åsa Torstensson, kommunalråd Göran Lindell och 3s koncernchef Peder Ramel deltog vid invigningen. Det var i september i fjol som nätägaren Vetlanda Energi & Teknik AB valde att skrota planerna på ett Wimax-baserat nät för att istället inleda ett samarbete med 3, med ambition att förse landstortskommunens samtliga invånare med bredband. Nu har samtliga invånare i kommunen tillgång till mobilt bredband. De kan välja att antingen köpa ett instickskort eller en ”dongel” till datorn eller att installera en trådlös router som ger alla datorer i hemmet en snabb uppkoppling. Idag levereras hastigheter upp till 3,6 megabit per sekund, som snart uppgraderas till 7,2 mbit/s. Utvecklingen går fort och år 2010 utlovar teknikerna hastigheter på närmare 40 mbit/s. – Vetlanda är en stor kommun till ytan och med många mindre samhällen. Vi såg det här som en perfekt möjlighet att nå alla invånare i kommunen med bredband, och det är en extra fördel att det är mobilt, säger kommunalrådet Göran Lindell. Vetlanda kommun tittar nu på ytterligare användningsområden för det mobila bredbandsnätet, till exempel för att stödja anställda inom hemtjänsten och andra kommunala servicefunktioner, som vattenverk och elanläggningar. – Innan jag började på 3 var jag vd på Bredbandsbolaget, så jag känner till alla problem som finns med adsl. Långsamma leveranser och underdimensionerade basstationer är bara ett par av dem. Jag tycker att Turbo 3G är överlägset adsl men också andra trådlösa tekniker, eftersom det fungerar lika bra överallt där 3 har täckning, säger 3s koncernchef Peder Ramel, som utlovar en snabb utrullning av Turbo 3G-teknik i hela landet. Närmare en miljon svenska hushåll och minst lika många fritidshus kan inte få adsl, på grund av begränsningar i det gamla telenätet. Att gräva ner kabel till samtliga skulle innebära mycket stora kostnader för samhället. Just nu har närmare 9 miljoner svenskar täckning med 3G och uppgraderingen till Turbo 3G-teknik pågår för fullt. Mobilt bredbandabonnemang är redan mycket populärt och har konkurrerat ut de mest populära mobiltelefonerna i 3s försäljningsstatistik. För mer information var vänlig kontakta: Peder Ramel, koncernchef, 3 Mobil: (+46) 0735-333 023 Epost: peder.ramel@tre.se Erik Hörnfeldt, Information & PR, 3 Mobil: (+46) 0735-337404 Epost: erik.hornfeldt@tre.se Henrik Hansson, politiskt sakkunnig åt Åsa Torstensson Mobil: (+46) 070-351 85 21 Om 3 3-gruppen är världens ledande operatör av mobila bredbandsnät och mediatjänster med 14,7 miljoner kunder i nio länder. I Sverige och Danmark är 3 ett joint venture mellan Hong Kong-baserade Hutchison-Whampoa Limited (60%) och Investor AB (40%). 3 Skandinavien har även en licens att driva 3G-nät i Norge. För mer information, gå till www.tre.se.