Mobiloperatören 3 nådde positivt rörelseresultat i Sverige under april

I april nådde mobiloperatören 3s svenska verksamhet ett positivt resultat på EBITDA-nivå, det vill säga före avskrivningar, räntor och skatt, men efter kostnader för anskaffning och förlängning av kunder. Företaget har tidigare lovat att 3 Skandinavien, det vill säga verksamheterna i Sverige och Danmark kombinerat, skall nå ett positivt resultat på motsvarande nivå på månadsbasis någon gång under 2008. Nu är alltså detta mål uppnått för den svenska verksamheten. - Det positiva resultatet är en viktig milstolpe i företagets utveckling. Vi följer vår uppsatta plan och driver företaget vidare för att i nästa steg nå ett positivt netto resultat, säger 3s Skandinaviske koncernchef Peder Ramel. Detta viktiga ekonomiska mål uppnås samtidigt som 3 fyller fem år i Sverige. Under dessa fem år har 3 utsetts till Årets IT och Telekomföretag 2007 av veckans Affärer och belönats för Bästa 3G-nät/Bästa Mobila Bredband av tidningarna Mobil, PC för Alla, Aftonbladet och Expressen samt vunnit utmärkelser för bästa kundtjänst två år i rad, 2006 och 2007, i tidningen Mobil. Etableringen av 3 och investeringen i ett helt nytt mobilnät för 3G och Mobilt Bredband har varit det största industriprojektet i Sverige det här decenniet och, enligt vissa bedömningar, den största utlandsinvesteringen i Sverige någonsin.