Melodifestivalsaktuella Alcazar först ut i 3s videobloggsatsning

3 lanserar en officiell Facebook-sida och en YouTube-kanal med videobloggar skapade av kända svenskar. Lanseringen av de nya kanalerna sker i samband med introduktionen av Sony Ericsson C510 - den första mobilen som integrerats med Facebook, YouTube och Windows Live Messenger. Först ut att videoblogga med den nya mobilen är Melodifestivalsfinalisterna Alcazar.

I och med lanseringen av den nya mobilen, Facebooksidan, YouTube-kanalen och videobloggarna tar 3 steget fullt ut i den sociala medie-världen.

3 har inlett ett samarbete med kända svenskar, som från och med idag, kommer att videoblogga på 3s nya YouTube-kanal med hjälp av den nya uppladdningsfunktionen i C510. Funktionen möjliggör att filmer som skapats med mobilen kan publiceras direkt på YouTube genom en knapptryckning. Alla videobloggar med kända svenskar på YouTube kommer även att publiceras på Facebook-sidan.

Facebook toppar idag 3s mobilsurfslista över de mest besökta sajtern och YouTube ligger på en fjärde plats.
- De sociala medierna har redan tagit klivet ut i mobilen och med C510 förbättrar och förenklar vi användandet för våra kunder. Vi lanserar även våra egna sidor på Facebook och YouTube eftersom vi vill finnas där våra kunder är, säger Nicholas Högberg, vice vd på 3.

På 3s officiella Facebook-sida kan besökarna, förutom att följa videobloggarna, interagera och diskutera med 3 och andra användare, läsa om de senaste nyheterna, förhandsboka kommande mobiler, ta del av exklusiva erbjudanden och tävlingar samt se aktuella reklamfilmer och nya produktbilder.

Först ut att videoblogga är Melodifestivalsaktuella Alcazar.

- Obama vann USA-valet genom att utnyttja sociala medier för att kommunicera med sina väljare, nu hoppas vi göra det samma i Melodifestivalen. Det här är en helt ny kanal för oss att kommunicera med våra fans i. Nu kommer de att kunna följa hela vår uppladdning inför finalen samt arbetet med vårt nya skivsläpp, säger Lina, Tess och Andreas i Alcazar.

Sony Ericsson C510 säljs bara hos 3.

3s YouTube-kanal: www.youtube.com/3sverige
3s Facebooksida: www.tre.se/facebook
Bilder för nedladdning finns på www.tre.se/marknadsmaterial user:press, lösenord:press

För mer information kontakta:

Nicholas Högberg, Vice VD, 3
E-post: nicholas.hogberg@tre.se

Erik Hörnfeldt, Information & PR, 3

Michelle Kadir, Digital Marketing Manager, Universal Music
E-post: michelle.kadir@unmusic.se

3-gruppen är världens ledande operatör av 3G och Mobilt Bredband med drygt 19 miljoner kunder i tio länder. I Sverige och Danmark är 3 ett joint venture mellan Hong Kong-baserade Hutchison-Whampoa Limited (60%) och Investor AB (40 %). 3 Skandinavien har även en licens att driva 3G-nät i Norge. För mer information, gå till www.tre.se.