Lokalradion inte längre lokal

Nordic Web Radio, SBS Radio och 3 satsar på att nå ut brett med lokalradio direkt i mobilen, oavsett var i landet lyssnaren befinner sig. Från och med juli kan 3-användare nu lyssna på ett stort urval nischade lokalradiostationer i mobiltelefonen. Detta innebär till exempel att även värmlänningar kan njuta av gamla godingar från stockholmskanalerna Vinyl och Rockklassiker. Satsningen på så kallad parallellsänd lokalradio direkt i mobilen är den första i sitt slag i Norden och näst intill unik i världen. Tidigare har bara Virgin använt samma teknik på den engelska marknaden. Konkret innebär satsningen att 3-användare kan använda sin mobiltelefon som en radio och förutom ett riksutbud även kan ”ratta in” ett antal lokalstationer från olika delar av landet. Därmed har mobilanvändaren tillgång till exklusiva och mer nischade kanaler från andra ställen i landet – till en början följande sju radiokanaler hos SBS Radio: Rockklassiker, The Voice, Mix Megapol, Vinyl, Studio 107.5, Radio City Göteborg och Radio City Malmö. Planer finns redan på att utöka utbudet ytterligare. - Vi ser detta som en viktig mervärdestjänst för våra användare och en naturlig förlängning på våra musikkanaler. Nu kan våra kunder lyssna på nischade radiokanaler var de än är – i tunnelbanan, på en åker i Småland eller under midnattssolen i Luleå. Det skall inte vara ett storstadsfenomen att lyssna på dessa kanaler, säger Erik Hörnfeldt, presschef på 3 - Radions digitalisering pågår och 1,2 miljoner svenskar lyssnar redan på webbradio varje månad. Nya distributionsplattformar tillkommer hela tiden och 3G är nästa steg. Den stora fördelen med 3G-radio jämfört med webbradio är självklart att man kan ta med sig 3G-radion, man blir inte knuten till en dator, säger Joakim Jansson, VD Nordic Web Radio. - Det är jättekul för oss att var med från början och leverera program till en helt ny distributionsplattform. Radio kommer även i framtiden vara det starkaste mediet för sällskap, musik och underhållning. Att mobiltelefonerna växer ihop mer och mer till bärbara underhållningscentraler är en realitet och det är viktigt för oss att vara med från början och göra det vi är bra på - nämligen att producera innehåll, säger Ulf Tjerneld, programdirektör SBS Radio. För mer information 3:s pressjour: 0735-33 77 57 Joakim Jansson: VD Nordic Web Radio. 070-866 40 35 Om 3 3 är först med att erbjuda mobil videokommunikation i Sverige och Danmark. I Skandinavien ägs 3 av Hutchison Whampoa (60%) och Investor AB (40%). Båda företagen har stora internationella nätverk och besitter världsledande industriell och teknologisk erfarenhet. Genom Hutchison Whampoa är 3 världsledande inom mobil videokommunikation med 3G-licenser i Australien, Danmark, Hongkong, Irland, Israel, Italien, Norge, Storbritannien, Sverige och Österrike. Välkommen att besöka oss på www.tre.se. Om Nordic Web Radio NWR ägs av norska Aller. Bolaget grundades i maj 2000 och har verksamhet i Sverige, Norge, Danmark och Holland. NWR är idag Nordens ledande aktör på webbradio och har som syfte att tillsammans med sina partner/kunder skapa långsiktiga och hållbara affärsmodeller för distribution av innehåll på nya plattformar (webb, DAB, DTV, 3G etc). NWR har idag kunder som bland annat SBS, Bonnier, MTG och NRJ i Sverige och NRK, P4, Kanal 24, Radio 1, NRJ, Klem FM, RadioAdressa och Radio Aftenbladet samt flera av Orkla Medias radiokanaler i Norge. Webbradiostationerna distribueras på Sveriges största siter däribland MSN, Passagen, Spray och Expressen. Bolaget skräddarsyr också radio för kunder som Chello, Schibsted, Telenor, norska TV2, Bonnier och IDG. Dessutom står NWR bakom radioportalen www.minradio.com och radiocommunityn www.spraydio.com. Om SBS SBS Radio äger och driver 11 radionätverk och 9 fristående radiostationer i Sverige, Finland, Danmark, Norge, Rumänien och Grekland och når över 8 miljoner lyssnare varje vecka. SBS Radio är en del av SBS Broadcasting som även driver 16 TV-kanaler runtom i Europa.