Lisa fann Lisa genom Tres nya lösning 3Hitta Buddy

Lisa fann Lisa genom Tres nya lösning 3Hitta Buddy

För att stärka gemenskapen och bygga broar mellan organisationens alla delar har Tre lanserat 3Hitta Buddy – en digital tjänst för att träffa nya kollegor i sin närhet på ett coronasäkert sätt. Detta efter att Tres medarbetare under året med hemmajobb uppgett att de saknar vardagens sociala umgänge som arbetsplatsen normalt erbjuder. De flesta ”träffar” bara sina närmsta kollegor i videomöten och som nyanställd kan det vara extra svårt att lära känna nya kollegor.

- 3Hitta Buddy har blivit en fullträff internt. Utmaningarna med att jobba hemma är många och avsaknaden av det där pratet vid kaffemaskinen är kanske den största. Att nu kunna se om en kollega befinner sig i närheten ökar möjligheten för sammanhållning och trevliga dialoger även i distanstider, säger Lisa Eriksson, ansvarig för interkommunikation på Tre Sverige.

3Hitta Buddy utgörs av en interaktiv karta där Tre-anställda kan fylla i var de bor, vilka intressen de har och vilken avdelning de jobbar på. Därefter kan de söka sig fram för att se vilka kollegor som bor i närheten och som kanske behöver komma ut en sväng från hemmakontoret. I kartan kan de anställda även få förslag på aktiviteter såsom discgolfbanor eller utsiktsplatser i området. Redan de första veckorna har nära 200 anslutit sig till tjänsten och flera nya möten sker varje dag. Alla aktiviteter ska givetvis följa såväl Folkhälsomyndighetens som Tres interna riktlinjer när det kommer till att minska smittspridningen.

Nyanställda Lisa fann Tre-räven Lisa som visade sig bo i grannområdet

En av de som haft stor glädje och användning av 3Hitta Buddy är Lisa Aldergren Tvedten som nyligen började på Tre. Via 3Hitta Buddy hittade hon Lisa Eriksson som jobbat på Tre under många år. De bor i samma område i Sollentuna och har under vintern setts på flera långa lunchpromenader vilket gjort att Lisa kommit in i Tre-gemenskapen.

- Att börja på en ny arbetsplats på distans kändes såklart speciellt inför. Man missar ju lätt den där sociala biten som sker i förbifarten och utanför mötestid och ofta är det där man lär känna varandra och kommer in i gemenskapen på riktigt. Därför var 3Hitta Buddy en väldigt bra lösning tycker jag, säger Lisa Aldergren Tvedten på Tre.

Lisa Eriksson (t.v) och Lisa Aldergren Tvedten (t.h) på en lunchpromenad i Sollentuna-området.

3Hitta Buddy är en lösning som utvecklats internt på Tre av Marc Rappe.

Om Tre

Tre Skandinavien (Hi3G Access AB) startades i december 2000 med visionen att skapa en helt ny plattform för mobil kommunikation. I dag äger och driver Tre 3G- och 4G-mobilnät i Sverige och Danmark och består av cirka 2 000 anställda. Tre Skandinavien, som är en del av den globala 3-gruppen med verksamhet i elva länder, ägs av Hong Kong-baserade CK Hutchison, som äger 60 procent av bolaget, och svenska Investor AB, som äger 40 procent. Läs mer om Tre på www.tre.se och mer om Tre-gruppen på www.three.com.