Jan Blom är ny försäljningsdirektör för företag hos 3

Jan Blom, med en lång karriär inom telekom och försäljning senast som VD på Dataphone, tillträder idag den nyinrättade tjänsten som Director Business Sales på 3. Han kommer att ingå företagsledningen och rapportera till sverigechefen Peder Ramel. Jan Blom kommer att ansvara för 3s snabbt växande verksamhet mot företagsmarknaden. 3 har redan en betydande andel företagskunder vid sidan av sina privatkunder. Många är små och medelstora företag, främst hantverkare och olika typer av konsulter, men där finns också fler större företag som Skanska, Svenska McDonalds, Expert, Ericsson och Teracom. Jan Blom kommer närmast från ett uppdrag som VD för Citylink, numera Dataphone. Sedan 1987 har Jan Blom arbetat i ledande befattningar eller som VD med inrikting på försäljning och marknadsföring, bland annat på Telia/Televerket, Philips Communication Systems och Nortel Teleworks.  -Vi är väldigt stolta över att någon med Jans gedigna erfarenhet börjar på 3 och jag är övertygad om att han kommer att göra oss minst lika framgångsrika på företagssidan som vi är på privatkunder, säger Peder Ramel, Sverigechef på 3. 3s företagserbjudande bygger på att även små och medelstora företag kan få del av lösningar som tidigare varit förbehållna stora koncerner med egna IT-avdelningar. Ett exempel är den mobila växeln 3Switch, ett annat 3EasyMail. Andra fördelar med en renodlad 3G-lösning är abonnemang där ett mycket generöst antal minuter ingår i månadsavgiften samt mobilt bredband, där 3 snart kommer att kunna erbjuda HSDPA, så kallad turbo-3G, med datahastigheter upp till 3,6 Mbps. Peder Ramel, Sverigechef 3 Mobil: (+46) 0735-333 023 Epost: peder.ramel@tre.se Erik Hörnfeldt, Information & PR Mobil: (+46) 0735-337404 Epost: erik.hornfeldt@tre.se