Hutchison Whampoagruppen utser Motorola till leverantör av mobila multimediaterminaler i ett treårigt kontrakt värt mer än 700 miljoner USD

Hongkong, Schaumburg, Ill. - 10 juli, 2001 - Hutchison Whampoagruppen och Motorola, Inc. meddelade idag att de skrivit ett kontrakt avseende leverans av multimediaterminaler för 3:e generationens mobila kommunikation. I kontraktet utses Motorola till leverantör av 3G-terminaler på Hutchisons nyckelmarknader, såsom Australien, Österrike, Italien, Sverige och Storbritannien. Avtalet förbinder de båda företagen att minst till utgången av 2003 tillsammans utveckla mobila multimediaterminaler och beräknas uppgå till mer än 700 miljoner USD.

Motorola räknar med att börja leverera terminaler tidigt under det tredje kvartalet 2002. Med sin ledande position inom trådlös kommunikation, kommer Motorola att arbeta nära såväl Hutchison som dess infrastruktursleverantörer och applikationsutvecklare för att få fram en kraftfull marknadsdriven ny teknologi till konsumenterna.

Terminalerna kommer att stödja applikationer utvecklade av tredje part, ha ständig Internetuppkoppling och sända över satellitnäten GSM (Global Systems for Mobile Communications), GPRS (General Packet Radio Service) och UMTS (Universal Mobile Telecommunications Service). Terminalerna kommer omärkligt att utnyttja 2, 2.5 och 3G systemen, vilket ger användare garanterad täckning oavsett geografisk ort.

Terminalerna ger användaren möjlighet att utnyttja mobila multimediatjänster av hög kvalitet med pålitlig överföring av kommunikation i form av röst-, data-, video- och andra multimediatjänster. Några av de interaktiva mobila tjänster man kan uppnå med 3G-kommunikation omfattar aktuella nyhetssändningar, musik efter eget önskemål, överföring av bild och musik, interaktiva spel, omedelbar tillgång till lokal information, distansbevakning och mobil e-handel, vilket gör verklighet av idén om personlig multimediakommunikation. Dessutom kan användaren utnyttja terminalens lokaliseringsfunktion för att hitta närmaste bankomat, restaurang eller apotek - eller få erbjudanden av lokala affärer.

- Denna överenskommelse garanterar att vi kommer att ha kundanpassade terminaler för att lansera 3G-tjänsten på alla våra marknader under 2002, som planerat. När det finns tillräckligt många terminaler på marknaden kommer 3G att bli verklighet. Hutchison kommer även att dra fördelar av de synergier och den styrka som vår globala 3G-satsning ger oss, säger Canning Fok, Group Managing Director vid Hutchison Whampoa.

- Detta avtal är viktigt, både ekonomiskt och för dess betydelse för branschen. Att få ut 3G på marknaden under 2002 är en utmaning som kräver intensivt samarbete av nätverksleverantörer, tjänsteutvecklare, Hutchison och oss själva. Den traditionella affärsmetoden inom trådlös telefoni måste förändras för att klara denna utmaning och vi är övertygade att detta avtal innebär ett stort steg i den riktningen. Med Motorolas ledande position inom tekniken, Hutchisons överlägsna service- och kundkännedom och ett nära samarbete med Hutchisons nätverks- och systemutvecklare, tror vi oss ha det rätta receptet för att få ut 3G-tjänster på marknaden, säger Mike Zafirovski, President vid Motorolas Personal Communications Sector.

För ytterligare information:

Niclas Lilja, Informationschef, Hi3G, e-post: niclas.lilja@hi3gaccess.se

Telefon: +46 708 45 70 90

Jacob Cederquist, Informationschef, Motorola AB, e-post Jakob.Cederquist@motorola.com
Telefon: + 46 8 735 94 11

Laura Cheung, Hutchison Whampoa - Hongkong, e-post: laurac@hwl.com.hk

Telefon:+ 852 2128 1235

Sue Frederick, Motorola - USA, e-post: sue.frederick@motorola.com

Telefon: +1 847 523 6555

Alan Buddendeck, Motorola - USA, e-post: alan.buddendeck@motorola.com

Telefon: +1 847 523 0679

Hutchison Whampoa är ett Hongkongbaserat multinationellt konglomerat med ett marknadskapital på cirka 43 miljarder USD. Med anor som går tillbaka till 1800-talet, är Hutchison också en del av företagsgruppen Li Ka-shing, som tillsammans företräder ungefär 15% av det totala kapitalet på Hongkongs börsmarknad. Under 2000 var den sammanlagda omsättningen över 10 miljarder USD och den totala nettovinsten cirka 4,4 miljarder USD. Med nästan 100.000 anställda över hela världen, driver Hutchison fem kärnverksamheter i 34 länder: hamnar och tillhörande tjänster; telekommunikation och e-handel; fastigheter och hotell; detaljhandel och tillverkning; samt energi och nätverk. För mer information, se www.hutchison-whampoa.com

Hi3G är innehavare av en UMTS-licens i Sverige och har som ambition att bli Sveriges ledande 3G-operatör, med innovativa tjänster och ett högkvalitativt nätverk. Bolagets styrka är att det är ett renodlat 3G-bolag, utan något arv från gamla tekniker som GSM. Hi3G expanderar snabbt, stärkta av dess ägare Hutchison Whampoa (60%) och Investor AB (40%), som bägge besitter världsledande industriell och teknologisk erfarenhet. Genom Hutchison Whampoagruppen samarbetar vi med innehavare av 3G licenser i Australien, Italien, Storbritannien, och Österrike. Hi3G:s tjänster kommer att täcka Sveriges befolkning i slutet av 2003. För mer information, se www.hi3gaccess.se.

Motorola, Inc. (NYSE: MOT) är en ledande tillverkare och leverantör inom mobilkommunikation, terminaler och infrastruktur samt integrerade elektroniska lösningar och tjänster över hela världen. Motorola är fokuserat på att skapa smarta, enkla och säkra produkter och tjänster för individen,hemmet, arbetsplatsen och bilen.Motorola's försäljning uppgick 2000 till 37,6 miljarder USD. Mer information om Motorola och deras produkter, system och tjänster kan du hitta på http://www.motorola.com