HP och 3 inleder säljsamarbete om bärbara datorer med mobilt bredband

En bärbar dator ska naturligtvis ha en Internet-uppkoppling man kan ta med sig. Därför börjar nu mobiloperatören 3 sälja bärbara datorer från HP i alla 3butiker och egna säljkanaler.

Bärbara datorer har snabbt blivit allt mer prisvärda och i Sverige säljs det nu fler bärbara än stationära datorer. I takt med att datoranvändandet blir mobilt kommer också efterfrågan på mobila uppkopplingar. Därför inleder nu 3, ledande på mobilt bredband, och HP, ledande på bärbara datorer, ett samarbete som innebär att konsumenten kan köpa en bärbar dator tillsammans med mobilt bredband till ett mycket förmånligt pris i alla 3butiker och i 3s egna säljkanaler.

- Mobil internetuppkoppling är en naturlig del av datoranvändandet. HP vill gärna bidra till att våra kunder kan surfa från hängmattan i sommar. 3 har en stark ställning på marknaden för mobilt bredband och är därmed en självklar samarbetspartner till HP, säger Rikard Kindlund, försäljningschef mobila lösningar på HP.

- Det känns naturligt att vi börjar sälja bärbara datorer också som komplement till vårt bredband. Vi är väldigt stolta över att det blev just HP, en tillverkare som verkligen står för gedigenhet och kvalitet, säger Nicholas Högberg, vice VD på 3.

Till att börja med kommer det att finnas två bärbara datorer från HP att välja mellan:
• HP Compaq 6720s Notebook kostar 399 kronor i månaden i 24 månader och då ingår mobilt bredband. 6720 har 15, 4 tums skärm, en Intel Celeron-processor med 2.0 GHz, 1024 MBs Internminne, en hårddisk på 120 GB och har Microsoft Vista Home Basic som operativsystem.
• HP Compaq 6820s Business Notebook kostar 499 kronor i månaden i 24 månader, även det med mobilt bredband. 6820 har 17 tums display, en 2,1 GHz Intel Core2Duo-processor, 2048 MB internminne, en hårddisk på 250 GB och ett grafikkort från ATI med 128 MB grafikminne. Microsoft Vista Business 32 är installerat.

Båda datorerna levereras med ett externt USB-modem för datahastigheter upp till 7,2 Mbps och är utrustade med DVD-brännare, tre USB-portar, läsare för minneskort av SD-typ, styrplatta samt möjlighet att ansluta till ethernet-nätverk, antingen via vanlig TP-kabel eller trådlöst w-lan. Båda har en batteritid på cirka fyra timmar.

Nicholas Högberg, vice VD, 3
E-post: nicholas.hogberg@tre.se

Rikard Kindlund, försäljningschef, mobila lösningar, HP
E-post: rikard.kindlund@hp.com

Erik Hörnfeldt, Information & PR, 3

3-gruppen är världens ledande operatör av 3G och Mobilt Bredband med närmare 18 miljoner kunder i tio länder. I Sverige och Danmark är 3 ett joint venture mellan Hong Kong-baserade Hutchison-Whampoa Limited (60%) och Investor AB (40%). 3 Skandinavien har även en licens att driva 3G-nät i Norge. För mer information, gå till www.tre.se.