Chat ökar försäljningen på webben

Saknar du en någon att fråga när du handlar på webben? Inte längre. En ny chatfunktion från ett litet Karlstadföretag är lösningen och kan betyda stor skillnad för försäljningen på en webbplats. I början av oktober lanserade mobiloperatören 3 den nya chat-funktion på sin webbplats www.tre.se. Verktyget "Syntesio Chat" som har levererats av Karlstadföretaget Syntesio AB, gör det möjligt att som besökare på www.tre.se ta direktkontakt med 3 för att få råd och tips i samband med att man ska fatta ett köpbeslut. Verktyget har även stöd för medsurfning, en funktion som gör att när en chat pågår kan representanter från 3 kan fjärrstyra besökarens webbläsare för att visa det erbjudande som kunden efterfrågar. ”Vi upplever att det är väldigt komplext för våra besökare att välja rätt bland alla mobiler och abonnemang. Vi märker direkt att kunderna får mer förståelse för våra produkter då vi får möjlighet att kommunicera med dem.” säger Jan Dinkelspiel, Head of Online Sales på 3. En utvärdering av de första veckorna med chatfunktion visar att kunderna som utnyttjar den har 86% större benägenhet att faktiskt köpa ett mobilabonnemang. www.tre.se utnyttjar Syntesios båda tjänster, Syntesio Analytics och Syntesio Chat som tillsammans gör det möjligt att identifiera-, analysera- och kommunicera med- besökarna på en webbplats. "Vi är mycket glada över att 3 har valt att arbeta med våra verktyg. Att det omedelbart har gett så gott resultat gör det naturligtvis ännu roligare." säger Andreas Hassellöf, VD på Syntesio AB. "Vi ser att marknaden nu har mognat för den typen av tjänster som vi erbjuder. Särskilt vad det gäller chat är det tydligt att det inte längre bara är ett nöjesfenomen utan ett tungt affärsverktyg" fortsätter Andreas Hassellöf. Mer information om 3 hittar du på www.tre.se och om Syntesio på www.syntesio.se Erik Hörnfeldt, Information & PR Mobil: (+46) 0735-337404 Epost: erik.hornfeldt@tre.se Om 3 3-gruppen är världens ledande operatör av mobila bredbandsnät och mediatjänster med 13,5 miljoner kunder i nio länder. I Sverige och Danmark är 3 ett joint venture mellan Hong Kong-baserade Hutchison-Whampoa Limited (60%) och Investor AB (40%). 3 Skandinavien har även en licens att driva 3G-nät i Norge. För mer information, gå till www.tre.se.