3 uppfyller licensvillkoren

Idag har 3 meddelat PTS att 8 888 957 svenskar har mobiltäckning med 3 där de bor. Det betyder att operatören nu uppfyller de licensvillkor som svenska staten ställt Villkoret för 3s licens är att bolaget ska ha täckning för 8 860 000 svenskar där de bor 1 juni i år. Det har 3 nu. 3s beräkningar baserade på senaste befolkningsstatistiken från Statistiska Centralbyrån SCB visar att 8 888 957 svenskar har bostadstäckning med 3 och därför har bolaget idag meddelat tillsynsmyndigheten PTS att det har uppfyllt sina licensvillkor. - Vi vet att vi har byggt ett nät som är väldigt bra både för vanliga samtal och för data, det märks inte minst på våra framgångar med mobilt bredband, äger 3s koncernchef Peder Ramel. 3 har uppfyllt täckningskraven genom att bygga närmare 7 200 basstationer. Utbyggnaden av 3s mobilnät har varit den största pågående industriinvesteringen i Sverige under de senaste åren och resultatet har blivit ett av världens mest avancerade och bästa mobilnät. PTS har utnämnt 3 till ”Europas bästa 3G-nät” och i tidningen Mobils oberoende test tidigare i vår utsågs 3 till bästa nät för 3G. 3 hade dessutom ännu bättre täckning än våra konkurrenters GSM-nät för vanliga röstsamtal i Storstockholm och Södra Sverige. På 176 av totalt 254 orter fick 3 högsta betyget, antingen ensamt eller tillsammans med någon annan operatör. Peder Ramel, Skandinavienchef 3 Mobil: (+46) 0735-333 023 Epost: peder.ramel@tre.se Erik Hörnfeldt, Information & PR Mobil: (+46) 0735-337404 Epost: erik.hornfeldt@tre.se Om 3 3-gruppen är världens ledande operatör av mobila bredbandsnät och mediatjänster med 14,7 miljoner kunder i nio länder. I Sverige och Danmark är 3 ett joint venture mellan Hong Kong-baserade Hutchison-Whampoa Limited (60%) och Investor AB (40%). 3 Skandinavien har även en licens att driva 3G-nät i Norge. För mer information, gå till www.tre.se.