3 lanserar Skype i mobilen – ring obegränsat till 200 miljoner människor världen över

Som första mobiloperatör i världen lanserar nu 3 Skype i mobilen. Med tjänsten kan du ringa hur mycket du vill till dina kompisar världen över. Kostanden är lägsta möjliga, de första tre månaderna är Skype fritt, sedan kostar det49 kronor i månaden. Skype, skapat av svenske entreprenören Niklas Zennström, är världens ledande tjänst för IP-telefoni över Internet. På bara ett par år har den fått runt 200 miljoner användare. Hittills har de flesta kört Skype-telefoni från sina datorer, men tidigare i år lanserade 3 Skype som en del av sitt avancerade tjänstepaket X-series. Nu tar 3 steget fullt ut och släpper som första operatör i världen Skype fritt på ett stort antal populära mobilmodeller. Med tilläggsabonnemanget Skype kan du ringa ett obegränsat antal Skype-samtal till alla andra Skype-användare världen över, just nu omkring 200 miljoner personer. De tre första månaderna är Skype-användandet fritt, därefter kostar det 49 kronor i månaden att använda tjänsten. Skype fungerar i ett stort antal populära mobiler. Sony Ericsson W660, W880, W850, K530, K610, K800, K810, T650 och Z610, Nokia 6120, N73, N95 och E65. Skype fungerar även utan extra kostnad om du befinner dig i andra 3-nät utomlands. Om du redan har ett Skype-konto kan du använda det i mobilen också, men du kan också skapa ett nytt, ändra status, byta språk, lägga till eller ta bort konakter. Till att börja med finns inte funktioner som Skype In, Skype Out, chat, videosamtal, voicemail och Skype-ID i mobilversionen, men flera av dem kommer att aktiveras under hösten. Senare i höst kommer Skype även att finnas för 3s kontantkortskunder. Peder Ramel, Skandinavienchef 3 Mobil: (+46) 0735-333 023 Epost: peder.ramel@tre.se Erik Hörnfeldt, Information & PR Mobil: (+46) 0735-337404 Epost: erik.hornfeldt@tre.se Om 3 3-gruppen är världens ledande operatör av 3G och Mobilt Bredband med 15,9 miljoner kunder i nio länder. I Sverige och Danmark är 3 ett joint venture mellan Hong Kong-baserade Hutchison-Whampoa Limited (60%) och Investor AB (40%). 3 Skandinavien har även en licens att driva 3G-nät i Norge. För mer information, gå till www.tre.se.