3 först ut med 3G-tjänster i Europas modernaste tunnelbana

Idag är det officiell premiär för 3 i Stockholms tunnelbana, Europas första och den tredje i världen med full 3G-täckning. SL har tillsammans med bland andra 3, låtit dra 100 km kabel, installerat 58 basstationer och 50 förstärkare för att se till att Stockholms tunnelbana håller högsta kommunikativa nivå i hela Europa. 3 blir först ut med att erbjuda 3G-tjänster i tunnelbanan och den nya täckningen tillåter fullt utnyttjande av exempelvis videotelefoni och musik- och informationstjänster. Det ska vara underhållande att vara SL-resenär. Tunnelbaneåkarna i Stockholm blir de första i Europa att utnyttja 3G-tjänster hela resan under jord; ringa videosamtal, se på nyheter, lyssna på någon av 3s 500 000 låtar, se musikvideos, läsa e-post eller spela spel – för 3s kunder blir tunnelbaneresan nu roligare. - Tunnelbanan är en plats där många 3G-användare länge velat använda alla tjänster i sin telefon, därför är vi glada att som första 3G-operatör i Europa kunna erbjuda full tillgång till våra 3G-tjänster i ett tunnelbanenät, säger Shlomo Liran, VD för 3. - Våra resenärer har ju möjlighet att använda restiden till roligare saker än att hålla två händer på ratten. Nu utvecklar vi den möjligheten vilket jag tror kommer att göra SL-resan ännu mer attraktiv – inte minst för unga människor. Kort sagt: moderna möjligheter för moderna människor, säger SLs vd Lennart Jangälv. Kort fakta om 3G-täckningen i tunnelbanan • SL har tillsammans med bland andra 3, dragit 100 km kabel i alla tunnlar där det går persontrafik i Stockholms tunnelbana. • Satsningen gör Stockholm till tredje staden i världen efter Tokyo och Seoul med full 3G-täckning i tunnelbanan. • Enligt SL görs 1 miljon resor per dag med tunnelbanan. • Arbetet har tagit 13 månader att utföra och totalt har 58 basstationer installerats med ytterligare 50 förstärkare för att förbättra kvaliteten. • Motsvarande arbete när GSM-täckningen byggdes ut i tunnelbanenätet tog tre år. • I höst fortsätter utbyggnaden med att bygga täckning i tunnlarna som finns längs Tvärbanan, Saltsjöbanan och Roslagsbanan. 3G-nätet blir större och bättre 3G-täckningen byggs ständigt ut i Sverige. 3s nät täcker nu 85 procent av Sveriges befolkning. Även kvaliteten i uppkopplingen har förbättrats avsevärt - exempelvis har Stockholm, Göteborg och Malmö bättre kvalitet än GSM-nätet. Tunnelbanan i Stockholm har länge varit ett område utan full 3-täckning som nu täpps till. - Med täckning i tunnelbanan blir vår Stockholmstäckning komplett och vi höjer den totala upplevelsen av 3, säger Shlomo Liran. Pressbilder Besök www.mahir.se/3tunnelbana för pressbilder. Där kommer även bilder på när Shlomo Liran (VD 3) och Lennart Jangälv (VD SL) testade tjänsterna i tunnelbanan idag att läggas upp. Bilderna läggs upp efter lunch idag. För mer information var vänlig kontakta: Erik Hörnfeldt, Information & PR Mobil: +46 (0)735-33 74 04 E-post: erik.hornfeldt@tre.se Fakta om 3 3 erbjuder mobil videokommunikation till den skandinaviska marknaden. Företaget var först med att lansera 3G i Sverige (5 maj 2003) och i Danmark (14 oktober 2003). 3 har även en 3G-licens i Norge. Antal abonnenter uppgick per den 30 mars 2005 till 414.000 i Sverige och Danmark. 3 ägs av Hutchinson Whampoa (60%) och Investor (40%). För mer information, besök www.tre.se.