Svenskarna reser till solen - grannarna satsar på storstäder

Nu är resvanorna i Sverige, Norge, Danmark och Finland kartlagda. I Sverige vill vi helst ha sol medan grannländerna vill upptäcka storstäder. Norrmännen reser lite oftare medan svenskarna bryr sig mest om miljön när de reser.

Internetresebyrån Travellink har tagit reda på hur svenskar, norrmän, danskar, och finländare reser. Ungefär 6000 besökare på Travellink har svarat på frågor om sina resvanor.

När svenskarna reser utomlands åker de oftast på en semesterresa som varar i någon vecka en gång per år. Svenskarna brukar också årligen resa på en weekendresa. I Norge åker man på semester något oftare än i grannländerna. Av norrmännen svarade 20 procent att de åker på en semesterresa tre eller fler gånger per år.

- Allt fler väljer att resa utomlands. En bidragande orsak är att det är både lättare att boka på Internet och billigare att resa nu. Lågprisbolagen har betytt mycket för att resandet har ökat kraftigt, säger Elisabeth Lindberg, försäljnings- och marknadschef Travellink.

Sol och bad är i topp för svenskarna. Våra nordiska grannar skiljer sig lite i vilken typ av resa de helst väljer. Norrmännen, finländarna och danskar är mest intresserade av storstäder. Invånarna i grannländerna lockas av olika saker när de ska resa. Danskarna gillar kultur mer än grannländerna och norrmännen tycker det roligt att åka på någon typ av evenemangsresa.

När det gäller miljön vill lite mer än elva procent av svenskarna klimatkompensera när de bokar resor. Motsvarande siffra för norrmännen är 6,8 procent. Drygt 21 procent svenskarna vill dessutom kunna boka tåg direkt hos sin internetresebyrå.

- Miljöintresset ökar stadigt, vilket har lett till ett uppsving för tåget som alternativt färdmedel, säger Elisabeth Lindberg.

För mer information:
Elisabeth Lindberg, försäljnings- och marknadschef Travellink