SM i Malmö 30 maj-1 juni

Yrkesskicklighet uppmuntras genom Yrkes-SM den 30 maj-1 juni.
Motorbranschens yrkesnämnder, MYN och LYN, finns på plats. MYN och LYN vill uppmuntra yrkesskicklighet och kompetens inom motorbranschen. 16 ungdomar mellan 18-22 år kommer tävla i yrkesgrenarna lastbilsteknik, bilteknik, bilskada och fordonslackering.

Tävlingarna pågår under tre dagar. De svenska mästarna får möjlighet att representera det svenska Yrkeslandslaget i kommande WorldSkills Competition (Yrkes-VM) eller i EuroSkills (Yrkes-EM).

Genom Yrkes-SM sätts fokus på yrkeskunnandet samt ges möjlighet till information om att utbilda sig till dessa yrken.

- Yrkes-SM är en utmärkt arena att för ungdomar visa upp vad arbetsmarknadens olika yrkesroller egentligen innebär. Att vara med i Yrkes-SM tror vi bidrar till att sprida en bättre bild av Motorbranschens olika yrken, säger Caj Luoma, ordförande för motorbranschens yrkesnämnder MYN och LYN.

Sammanlagt kommer 300 ungdomar tävla inom 23 yrken.

När/var: 30 maj-1 juni på Malmömässan i Malmö. Fritt inträde.

Följ Yrkes-SM på Facebook: Bilproffs.se

Yrkes-SM arrangeras vartannat år av WorldSkills Sweden som är ett samarbete mellan Utbildningsdepartementet, Skolverket och Internationella programkontoret samt LO och Svenskt Näringsliv.

Mer information/kontaktpersoner:
Caj Luoma, ordförande i Motorbranschens yrkesnämnder (TransportGruppen)
Tel: +46(0)8-7627156, Mobil:+46(0)730-447156
Mail: caj.luoma@transportgruppen.se
Ebba Engström, pressekreterare TransportGruppen Tel: +46(0)8-7627120, Mobil: +46(0)730-447120
Mail: ebba.engstrom@transportgruppen.se

Motorbranschens yrkesnämnder, Motorbranschens Yrkesnämnd (MYN) och Lackerarnas Yrkesnämnd (LYN), är samarbetsorgan i yrkesutbildningsfrågor mellan Motorbranschens Arbetsgivareförbund och IF Metall resp. Sv. Målareförbundet. Tillsammans har de varumärket Bilproffs.se.

• Transport

• yrkes-sm

Motorbranschens yrkesnämnd MYN och Lackerarnas yrkesnämnd LYN har bildats gemensamt av arbetsgivare och fackförbund. Båda yrkesnämnderna har som mål att det ska finnas välutbildad och yrkeskunnig arbetskraft i branschens företag. Bilproffs.se är ett gemensamt varumärke för yrkesnämndernas rekryteringsinsatser.

Nadia Jaber

Presskontakt Pressekreterare Press, kommunikation 0730-685330