Transdev reagerar på tunnelbaneupphandlingen

Transdev reagerar på tunnelbaneupphandlingen

För en dryg vecka sedan lämnade Trafikförvaltningen i Stockholm sitt besked om tilldelningen av trafik för tunnelbanan. Transdev kommer inte att överklaga beslutet men ställer sig kritiskt till hur upphandlingen gick till.

- Vi är såklart mycket besvikna över beslutet. Vi har lagt mycket tid, resurser och energi för att bygga ett så bra anbud som möjligt för både trafikförvaltningen i Stockholm och resenärerna. Vi har lagt ett hållbart anbud med ett rimligt pris som vi känner garanterar att vi kunnat utveckla trafiken under nästa kontraktsperiod med både resenärs- och medarbetarperspektiven i fokus, säger Anna Höjer, vd Transdev.

Den nyligen avslutade processen lämnar dock en hel del frågetecken kring hur trafikförvaltningen har hanterat detta. Tre av de fyra operatörerna som deltog i tunnelbaneupphandlingen blev diskvalificerade, däribland Transdev/Strides, trots att samtliga deltagare har kunskap och erfarenhet från andra tunnelbanesystem i toppklass runt om i världen. Tilldelningsbeslutet kom utan förvarning och operatörerna som diskvalificerades har i praktiken inte hört någonting från trafikförvaltningen sedan augusti förra året.

- Trots att vi såklart är kritiska till hur upphandlingen gick till så kommer vi inte att överklaga beslutet om tilldelning. Det är inte den aktören vi vill vara. I stället för dialog via jurister i domstol ser vi framför oss en dialog med beställaren för att tillförsäkra beställarkompetens och en mer hållbar kollektivtrafik för resenärer och skattebetalare, fortsätter Anna Höjer.

Transdev deltar aktivt i de pågående branschinitiativ som syftar till att beställarna och operatörerna ska kunna definiera gemensamma mål och avtalsmodeller för att garantera en sund marknad med en öppen dialog i framtiden.

Här kan du läsa mer om branschens gemensamma utspel.

Presskontakt Om du behöver komma i kontakt med pressenheten utanför kontorstid. 08-629 51 80
      Foto- och filmtillstånd

Presskontakt Ladda ner tillstånd på länken för att få möjlighet att filma eller fotografera ombord på våra fordon. Skicka ifyllt formulär till Fototillstånd Fototillstånd (english)