Bussföraren Malin Franzén och Linn Wennerström med ett av de skåp med mensskydd som placerats ut i norra Stockholm.

Gratis mensskydd på jobbet – Transdev Sverige först ut i bussbranschen

Transdev, som kör SL-trafiken i norra Stockholmsområdet, har som första bussföretag i landet beslutat att erbjuda gratis mensskydd på arbetsplatsen för sina 1400 medarbetare. Initiativet, som sker i samarbete med företaget RedLocker, markerar en viktig milstolpe inom kollektivtrafikbranschen i norra Stockholm.

- Mensen är en naturlig del av livet för många och ska inte vara ett hinder för att kunna leva och arbeta som vanligt. Därför har vi nu beslutat att erbjuda gratis mensskydd i våra depåer och rastlokaler. Genom detta initiativ är vi pionjärer både inom Transdev och i hela bussbranschen, säger Linn Wennerström, chef för affärsstöd på Transdev Sverige.

Initiativet har drivits fram av Linn Wennerström med stöd av Matilda Sjöblom, marknadsutvecklare på Transdev Sverige. Dessutom har ett ramavtal tecknats med RedLocker som underlättar inköpsprocessen för alla Transdevs affärer och dotterbolag. Som stor aktör inom kollektivtrafiken med över 7000 medarbetare i Sverige vill Transdev förbättra könsbalansen inom branschen och skapa en mer jämställd arbetsplats.

- Att erbjuda mensskydd anser vi är en rättighet och inte ett mervärde. Det är en förutsättning för ett jämställt och jämlikt arbetsliv. Mensskydd är precis som toalettpapper ett basalt behov, men skam och tabu har gjort att det inte varit tillgängligt tidigare, säger Liza Eriksson och Clara Lidman, grundare av RedLocker.

En bussförares arbetsdag är strikt reglerad och pauserna är schemalagda, ofta långt bort från kontorets naturliga bekvämligheter. Just därför betyder tillgången till gratis mensskydd på dessa platser för medarbetarna så mycket mer. Transdev vill säkerställa att ingen väljer bort bussföraryrket för att mensen komplicerar arbetsvardagen.

- Det här är ett viktigt steg mot att säkerställa jämställdhet och arbete på lika villkor för våra bussförare, säger Linn Wennerström.

I norra Stockholm har RedLocker att installerats på 13 depåer och rastlokaler, från Tekniska Högskolan i centrala Stockholm till Älmsta bussdepå i Roslagen i norra Uppland.

- Jag är stolt och glad över att vi kan erbjuda en mer jämställd arbetsplats för våra medarbetare i Stockholm Nord. Jag vill tacka Linn, vår affärsstödschef, som tog detta initiativ. Jag hoppas att det blir uppskattat! Och vem vet, kanske kan det locka fler kvinnor till vår bransch, säger Niclas Flodin, affärschef för Transdev Stockholm Nord.

Presskontakt Om du behöver komma i kontakt med pressenheten utanför kontorstid. 08-629 51 80
Foto- och filmtillstånd

Presskontakt Ladda ner tillstånd på länken för att få möjlighet att filma eller fotografera ombord på våra fordon. Skicka ifyllt formulär till Fototillstånd Fototillstånd (english)