Finns Sveriges bästa bussförare i Norrköping?

Finns Sveriges bästa bussförare i Norrköping?

Idag går finalen årets upplaga av Bussförar-SM av stapeln. Från Transdev i Norrköping deltar två förare, Edim Hrustic och Jacob Kone. Tävlingen är ett initiativ från Sveriges Bussföretag för att sätta fokus på bussföraryrket och höja dess status.

Varje år genomförs en miljard resor inom kollektivtrafiken globalt. En av de viktigaste yrkesgrupperna inom branschen är bussföraryrket som har en nyckelroll för att resan ska bli behaglig och säker. Bussföraren är också företagets ansikte utåt och det är viktigt att denne är serviceinriktad och har ett bra kundbemötande. Som bussförare ska man dessutom kunna köra fordonet mjukt och säkert, ekonomiskt och riskmedvetet. Man ska även kunna manövrera fordonet i trånga trafikmiljöer och vara miljömedveten.

- Det är verkligen kul och spännande att vara med i finalen. Jag har alltid gillat utmaningar och tävlingar, så detta känns som en fantastisk möjlighet. Vi får se hur det kommer att gå, men jag är redo för det, säger Edim Hrustic som kört buss i Norrköping i 26 år.

Bussbranschen har stora rekryteringsbehov de kommande åren och bussförar-SM är ett sätt att uppmärksamma yrket och de kvalifikationer som krävs för att bli en bra bussförare.

- Att vara lyhörd, ha empati och tålamod samt behandla alla resenärer lika är viktiga egenskaper för att bli en bra bussförare men även ett leende hjälper till i mötet med resenärerna,” säger Jacob Kone, även han förare i Norrköping sedan 20 år tillbaka.

Förutom sina två förare från Norrköping har Transdev även tre andra finalister med i årets upplaga av Bussförar-SM. Totalt deltar 20 förare från olika företag runt om i landet. Tävlingarna hålls i Arlandastad mellan klockan 08.30 och 16.00.

Presskontakt Om du behöver komma i kontakt med pressenheten utanför kontorstid. 08-629 51 80
Foto- och filmtillstånd

Presskontakt Ladda ner tillstånd på länken för att få möjlighet att filma eller fotografera ombord på våra fordon. Skicka ifyllt formulär till Fototillstånd Fototillstånd (english) Regler och förbehåll för fototillstånd