Transdevs vd Gunnar Schön nyvald ordförande i Sveriges bussföretag

Transdevs vd Gunnar Schön nyvald ordförande i Sveriges bussföretag

Vid årsstämman i samband med Persontrafikmässan blev Gunnar Schön vald till ny ordförande i Sveriges bussföretag, bransch- och arbetsgivarförbundet. Gunnar Schön har tidigare varit ledamot i styrelsen.

Sveriges Bussföretag är den mest betydelsefulla samarbetsorganisationen för bussföretagen i Sverige när det gäller arbetsgivarfrågor och branschfrågor. I dag har förbundet cirka 315 medlemsföretag, busstrafikföretag och bussresearrangörer som bedriver alla former av yrkesmässig busstrafik och anordnar bussresor inom och utanför landets gränser, med cirka 26 000 anställda.

- Det känns väldigt hedrande att ha fått förtroendet att leda Sveriges bussföretag. Branschen står inför stora utmaningar med ett starkt rekryteringsbehov och en väl avancerad omställning till förnyelsebara drivmedel som vi behöver fortsätta leda aktivt. Allt detta gör att samarbetet nu är viktigare än någonsin och Sveriges bussföretag, med sin styrka, är rätt forum för att samarbeta.

Transdev är idag en av de största bussoperatörer i Sverige och är den enda transportaktör som kör både buss, tåg, spårvagn och båt i upphandlad och kommersiell trafik. Med sin unika bredd hoppas Transdev bidra till Sveriges bussföretags utveckling.

- Jag vill använda vår erfarenhet av andra branscher för att utveckla våra diskussioner och gemensamma initiativ samt se till att vi vågar samarbeta över gränserna. Kollektivtrafik måste ses som en helhet och vi har ett intresse att tänka bredare, säger Gunnar Schön, vd för Transdev.

Presskontakt Om du behöver komma i kontakt med pressenheten utanför kontorstid. 08-629 51 80
Foto- och filmtillstånd

Presskontakt Ladda ner tillstånd på länken för att få möjlighet att filma eller fotografera ombord på våra fordon. Skicka ifyllt formulär till Fototillstånd Fototillstånd (english)