Snart välkomnar Transdev 700 nya kollegor när vi tar över driften av Mälartåg

Snart välkomnar Transdev 700 nya kollegor när vi tar över driften av Mälartåg

Söndagen den 16 juni välkomnar vi på Transdev 700 nya kollegor när vi tar över driften av Mälartåg. Vi har i nära samarbete med den tidigare operatören och Mälardalstrafik förberett övergången så att den inte ska påverka trafiken.

– Det är en stor utmaning att på så kort tid ta över driften av ett komplext tågsystem och en stor fordonsflotta. Vi ser den här dagen som Transdevs startpunkt för att tillsammans med våra medarbetare fortsätta arbetet med att utveckla verksamheten för dem vi är till för – Mälartågs resenärer, säger Sheron Fernando, affärschef för Transdevs uppdrag Mälartåg.

Alla Mälartågs medarbetare har valt att följa med till oss för fortsatt arbete med den viktiga regionaltågstrafiken. Deras kompetens och erfarenhet är avgörande för en smidig övergång och den framtida utvecklingen.

Transdev har ett helhetsåtagande för driften av Mälartåg. Övergången av personal från den tidigare operatören till oss omfattar ombordpersonal (lokförare och tågvärdar), driftledning, planering och annan administrativ personal. Även medarbetare inom facility management, dvs. städning ombord och klottersanering, omfattas av övergången.

Vi har lång och bred erfarenhet av spårburen kollektivtrafik, bland annat från att ha kört Upptåget mellan Uppsala, Gävle och Sala från 2017 till 2022 innan det blev en del av Mälartåg. Vi kör också Öresundstågen mellan Köpenhamn, Göteborg, Kalmar och Karlskrona, Roslagsbanan i Stockholm samt kommersiell tågtrafik under varumärket Snälltåget.

Mälardalstrafiks avtal med Transdev är ett så kallat nödavtal som tecknats med stöd i EU:s kollektivtrafikförordning.

Presskontakt Om du behöver komma i kontakt med pressenheten utanför kontorstid. 08-629 51 80
Foto- och filmtillstånd

Presskontakt Ladda ner tillstånd på länken för att få möjlighet att filma eller fotografera ombord på våra fordon. Skicka ifyllt formulär till Fototillstånd Fototillstånd (english)