Lyckad start av serviceresor i Eskilstuna

Lyckad start av serviceresor i Eskilstuna

Nu har Transdev Sverige kört servicetrafiken i Eskilstuna i en månad och den första tiden kan inte sammanfattas på annat sätt än som en succé då trafiken flutit på enligt plan.

Varje trafikstart är en komplex process där många olika saker måste klaffa för att resenärerna ska få en så smidig övergång som möjligt. Någon har liknat det vid att byta motor på ett flygplan medan det är i luften. En av anledningarna till att övertagandet av detta kontrakt flutit på så bra är den välfungerande dialogen med trafikhuvudmannen, Sörmlandstrafiken och det faktum att personalen följt med från föregående kontrakt vilket gjort att upplärningstiden för dem varit väldigt kort. Totalt rör det sig om sjuttio förare och sextio fordon som kommer att sköta trafiken. Rent geografiskt omfattas Eskilstuna och Katrineholm/Vingåker av avtalet.

- Som resenär är det enkelt att resa med Serviceresor, bland annat eftersom det finns en app med samma namn som resenären kan ladda ner som kommunicerar direkt med Sörmlandstrafiken. Där bokar man sina resor, har alltid uppdaterade ankomsttider och kan hjälpa sina anhöriga. Dessutom slipper du telefonköer, säger Jan Carlsson, affärschef på Transdev Mälardalen.

Förutom appen finns det även en webbtjänst med samma funktioner.

Precis som med den ordinarie kollektivtrafiken är Transdev måna om att även Serviceresor ska vara miljömässigt hållbara. Därför går samtliga fordon på HVO-diesel vilket minskar co2 – utsläppen med ca 90 procent jämfört med fossil diesel.

Det är dessutom ny mark som bryts i Eskilstuna i samband med att det nya trafikavtalet startades då Transdev blir ”sambos” med Sörmlandstrafiken och den konventionella kollektivtrafiken inom Sörmlanstrafiken som också drivs av Transdev.

- Givet att vi driver en lite annan typ av trafik än övriga Transdev tycker vi det är viktigt att kunna finnas nära de andra verksamheterna för att därigenom kunna upptäcka de synergier det innebär, inte minst ur ett bemanningsperspektiv, säger Jan Carlsson.

Kontraktets totala värde är på cirka 144 miljoner kronor och löper över tre år.

Servicetrafik är trafik som utför särskilda persontransporter men kan också utföra kollektivtrafikresor, såväl i linjetrafik som anropsstyrd sådan. Den utförs med såväl taxi som buss.