Kristoffer Tamsons, trafikregionråd och ordförande för SL, på besök i Märsta

Kristoffer Tamsons, trafikregionråd och ordförande för SL, på besök i Märsta

Gruppbild framför en av våra bussar i Märsta. Från vänster till höger: Zakaria Abna-Aissa, affärschef på Flygbussarna; Ashi Tymer, bussförare på Merresor; Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd och ordförande för SL; Bo Klang, bussförare på Transdev; René Leman, bussförare på Flygbussarna; Kurt Rudberg, utbildningsansvarig på Transdev i Märsta; Johannes Kandell, affärsområdesdirektör AO-Nord Transdev; Hans Magnusson, enhetschef på Transdev i Märsta; Niclas Flodin, affärschef i Märsta, Transdev.

Transdev har startat ett unikt initiativ tillsammans med Flygbussarna och Merresor där 55 busschaufförer har snabbutbildats och börjat köra i SL-trafiken. Initiativet har väckt intresse hos många. Däribland trafikregionråd och ordförande för SL, Kristoffer Tamsons (M), som under fredagen besökte Transdev i Märsta för att lära sig mer om initiativet och hälsa de nya förarna välkomna.

I Märsta har 55 busschaufförer från Merresor, som är Transdevs dotterbolag för beställnings- och kommersiell busstrafik, och Flygbussarna kommit in för att stötta trafiken i området. och Målsättningen är att ta in 75 ”nya” busschaufförer. Chaufförerna har gått en tvådagarsutbildning där de fick bygga upp sin kunskap kring linjesträckningarna och området. De fick också lära sig mer om Transdev och alla system ombord på bussarna. Nu är de ute i kollektivtrafiken i Märsta, Sigtuna, Upplands Väsby och Vallentuna och stödjer trafiken i området.

- Samarbetet med Merresor och Flygbussarna är viktigt för att vi ska fortsätta upprätthålla trafiken, även i dessa oroliga tider. Det känns fantastiskt att se att kollegor inom Transdev och inom branschen arbetar tillsammans för att se till att de som behöver kan resa. Jag ser fram emot att välkomna ännu fler nya bussförare och jag tackar så klart alla de som hjälper oss idag och alla förare som gör en fantastisk insats varje dag, säger Niclas Flodin, Affärschef Transdev Märsta.

Initiativet verkar uppskattas av bussförarna. Naim Mostafi arbetar i vanliga fall som flygbussförare, nu har han genomgått en snabbutbildning hos Transdev och kör sedan en tid linjetrafik.

- För oss är det jättebra att komma hit, det är bra för båda företagen och framför allt för att vi får arbeta istället för att sitta hemma. Jag skulle egentligen varit ledig idag, men jag ville komma in och arbeta istället. Vi måste ställa upp för varandra, säger Naim Mostafi.

Under besöket fick Kristoffer Tamsons träffa aktörerna som står bakom initiativet och prata med några bussförare som har varit med och genomgått snabbutbildningen. Han besökte också depån och fick se på de fem elbussar vi har i kontraktet.

- Det är imponerande att se hur Transdev, Merresor och Flygbussarna tillsammans är innovativa för att säkra kollektivtrafiken i Märsta och Sigtuna under en svår tid. Det är viktigt här och nu men också för att klara oss igenom en pandemi och efteråt. Det är viktigt för mig att den här typen av insatser uppmärksammas. De bussförare som nu tar på sig Transdev-jacka, istället för den jacka de annars är vana vid, måste välkomnas och visas tacksamhet för sin insats för att hålla Sigtuna rullande, säger Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd och ordförande för SL.

Besöket avslutades med en trevlig fika utomhus i typiskt aprilväder.

- Det är alltid mycket glädjande att få beröm från våra kunder. Jag vill också lyfta fram vårt samarbete med SL. Vår beställare är en proaktiv samarbetspartner i den här krisen och visar förståelse för att hela branschen sitter i en svår situation just nu. De har skapat rätt förutsättningar för att vi skulle lansera initiativet vi har idag med Flygbussarna och Merresor, det är vi tacksamma för, säger Johannes Kandell, affärschefområdesdirektör Nord, Transdev.

Presskontakt Om du behöver komma i kontakt med pressenheten utanför kontorstid. 08-629 51 80
Foto- och filmtillstånd

Presskontakt Ladda ner tillstånd på länken för att få möjlighet att filma eller fotografera ombord på våra fordon. Skicka ifyllt formulär till Fototillstånd Fototillstånd (english)