SEK Svensk Elstandard och Trainor samarbetar för ökad elsäkerhet

SEK Svensk Elstandard och Trainor samarbetar för ökad elsäkerhet

SEK Svensk Elstandard och Trainor har inlett ett strategiskt samarbete för att öka säkerheten i elbranschen. Tillsammans vill de höja både kvaliteten och tillgängligheten på utbildningar inom elsäkerhet med målet att skapa en tryggare arbetsmiljö för alla som arbetar med el.

Den ideella organisationen SEK Svensk Elstandard är utsedd av regeringen att ansvara för standardisering inom det elektrotekniska området i Sverige. Trainor, Nordens största utbildare inom elsäkerhet, jobbar för att göra dessa regler mer tillgängliga för branschen genom sina utbildningar.

- Vårt mål är tydligt – vi vill göra elbranschen säkrare. Genom att kombinera vår expertis med SEK:s kvalitetsstämpel på våra utbildningar, tar vi ett stort steg mot det målet, säger Sara Zetterberg, VD för Trainor Sverige.

SEK stämmer in i målbilden för samarbetet.

- Det här samarbetet är ett effektivt sätt att nyttja våra styrkor och gemensamt verka för att branschen på ett enkelt och tillgänglig sätt ska kunna utbilda sig, ta till sig ny information och arbeta säkert, hela tiden, säger Nina Zolfakar, marknads- och försäljningschef hos SEK Svensk Elstandard.

Fokus på eLearning

Inledningsvis kommer samarbetet att fokusera på två eLearning-kurser: Elsäkerhet vid arbete och Elinstallationsreglerna. Kurserna baseras på de standarder och handböcker som SEK Svensk Elstandard ger ut. SEK har kvalitetssäkrat materialet, vilket ger extra trygghet för de som går utbildningarna.

- Vi på Trainor är med i flera av SEK:s tekniska kommittéer och uppskattar verkligen den expertis de bidrar med till våra utbildningar, säger Henrik Blomstedt, elsäkerhetsexpert på Trainor Sverige.

- Att arbeta efter senaste standard garanterar kvalitet, förhindrar missförstånd och sparar värdefulla resurser, för att inte tala om säkerheten som säkerställs. Men vi är också medvetna om att det inte alltid är helt lätt att hålla sig konstant uppdaterad, därför kommer ett samarbete med Trainor underlätta för alla i branschen, säger Krister Elfgren, försäljningsansvarig hos SEK Svensk Elstandard.

För att öka värdet på samarbetet ytterligare kommer man även kunna köpa relevanta handböcker hos SEK Svensk Elstandard, via elstandard.se, till ett förmånligt pris när man köpt någon av de aktuella utbildningarna.

- Vi tror verkligen på det här samarbetet och att verka för att branschen på ett tydligt, bra och smidigt sätt ska bli säkrare. Genom att använda oss av eLearning-plattformen som Trainor har kommer varje enskild person kunna anpassa utbildningstillfället efter sig själv och sin individuella arbetssituation, säger Nina Zolfakar.

- Det är ett privilegium att kunna samarbeta med SEK för att göra elbranschen säkrare. Med detta samarbete säkerställer vi inte bara att vår eLearning håller hög kvalitet, utan vi ökar också tillgängligheten till viktig kunskap, avslutar Sara Zetterberg.

Kontakt

För mer information om utbildningarna, besök Trainors hemsida, trainor.se, respektive SEK Svensk Elstandards hemsida, elstandard.se.

För information kring den elektrotekniska standardiseringen i Sverige är man alltid välkommen att kontakta SEK Svensk Elstandard via sek@elstandard.se eller 08-444 14 00.

Trainor är ett marknadsledande internationellt erkänt EdTech-företag, inom eLearning, elsäkerhetsutbildningar och arbetsmiljö. Förutom kursverksamheten, så utbildas mer än 400 elever varje år i företagets elektrikerskola.

Ida Nylander

Presskontakt Kommunikatör 010‑122 18 33
Henrik Blomstedt

Produktutvecklare Elsäkerhet 010-122 18 10

Utbildning för proffs. Av proffs.

Trainor är en av Nordens största utbildare inom elsäkerhet, teknik och arbetsmiljö. Vi skapar utbildningar för din säkerhets skull, eftersom vi vet att den viktigaste delen av varje arbetsdag är att du kommer hem. Med samlad erfarenhet skapar vi engagerande eLearning med ett verklighetsförankrat, realistiskt och animerat material. Det har gjort oss till en pålitlig partner för både svenska, nordiska och internationella företag inom ett brett spektrum av branscher.

Trainor Sverige AB

Heffners allé 25