Så blir vår nya testbana

Just nu bygger vi Sveriges modernaste testbana i området Drive Lab Stockholm i Arlandastad. Området är tänkt att bli Sveriges största mötesplats för produktlanseringar, events och utbildningar inom fordonsbranschen. Testbanan beräknas vara klar i oktober 2012.

Vår nya bana är ett svar på den ökade efterfrågan inom fordonsbranschen på utbildning och möjligheter att göra större events och produktlanseringar. Drive Lab Stockholm kommer att bli en utvecklingsplats för hela branschen, både inom tunga och lätta fordon. Hela området går under namnet Airport City Stockholm som är ett samarbete som utvecklats i samarbete mellan Swedavia, Sigtuna kommun och fastighetsutvecklingsbolaget Arlandastad Holding. Tanken med Airport City Stockholm är att skapa ett nav av företag med ett gemensamt fokus på hållbarhet och utveckling av den senaste teknologin och lösningarna.

Test Track fem minuter från Arlanda flygplats
Närheten till Arlanda flygplats gör det smidigt att samla deltagare från hela Norden. Här finns konferens- och tekniklokaler som ger utmärkta möjligheter att genomföra utbildningar, produktlanseringar och events. I Arlandastad finns även hotell och restauranger som gör att vi kan hjälpa dig med att genomföra ett helhetsarrangemang.

Fokus på säkerhet och miljö
Vi har sedan starten utbildat och kompetensutvecklat fordonsbranschen i den senaste tekniken. Den nya banan som Training Partner nu bygger är ett steg för att kunna erbjuda en helhetslösning – med egna utbildningslokaler och en egen testbana. En testbana som kommer att användas till allt från produktlanseringar och events till att utbilda och certifiera olika typer av förare. Allt för att träna människor använda ny teknik på ett smartare sätt.

Forskning och utbildning – på en och samma plats
På samma sätt som Training Partner utbildar människor i den senaste tekniken kommer också Drive Lab Stockholm att bli en plats där man bland annat utvecklar och testar helt ny teknik när det gäller miljösmarta lösningar inom fordonsbranschen. Ett exempel på det är företaget Elways som redan idag testar sitt nya koncept ute på den befintliga banan, intill den nya banan Test Track, som vi nu bygger. Elways idé består av att man gräver ner en induktionsslinga i vägbanan och kan på så sätt ladda fordonet samtidigt som man kör. Syftet med Elways, som är ett samarbete mellan Sveriges Energimyndighet, Kungliga Tekniska Högskolan, NCC och fastighetsutvecklingsföretaget Arlandastad Holding, är att på sikt få bort koldioxidutsläppen från transportsektorn. Projektet Elways är bara början för Drive Lab Stockholm. Training Partners Test Track kommer att bli en av Nordens viktigaste utvecklingsplatser för hela fordonsbranschen.

Training Partners Test Track 1
•    Förarutbildningar och certifieringar för både lätta och tunga fordon.
•    Säker körning.
•    Eco Driving.
•    Jämförelsetester.
•    Produktlanseringar.
•    Produktutbildningar.

• Biltrafik

• fordonsbranschen
  • fordonsteknik
  • kompetensutveckling
  • test track 1
  • utbildning

Training Partner arbetar med kompetens- och affärsutveckling  för fordonsbranschen  Med branschutbildad personal och egen testbana är vi ett av de få företag som kan erbjuda helhetslösningar inom branschen.