Han jobbar som tränare - i fordonsbranschen

Training Partners uppdrag i Norge startade 2007. Sedan september 2009 har Henrik ansvarat för all teknisk utbildning för vår uppdragsgivares cirka 70 tekniker och 65 servicerådgivare.  Han har utbildat i sju nya bilmodeller samt haft en mängd grundutbildningar och fler utbildningar är planerade hos vår uppdragsgivare som satsar hårt på utbildning.

– Det roliga med att utbilda är att möta deltagarna, de är positiva och intresserade. På nybilsutbildningarna är det extra högt i tak. Då är det många glada återseenden med kunniga tekniker som jag tidigare haft på utbildning, säger Henrik Rosinski.

Henrik Rosinski, skåning med 25 års erfarenhet som fordonstekniker. Sedan 2002 har han varit teknisk tränare hos Training Partner. Tidigare har han även arbetat med applikationsutbildningar för serviceverkstäder. Henrik har arbetat med flera varumärken genom åren och utvecklas ständigt på ny teknik genom Generalagentens tränarprogram.

Hur ser din roll ut hos din uppdragsgivare?
– Vi har ett spännande och nära samarbete. Jag tillsammans med vår projektledare och uppdragsgivaren tar fram utbildningsplaner. På det viset kan vi dra nytta av allas kompetenser och erfarenheter och få det bästa upplägget. Jag är en del av uppdragsgivarens varumärke och i utbildningslokalen representerar jag generalagentens varumärke till hundra procent.

I våras fick jag förfrågan att planera och genomföra en nationell tävling för Norska servicetekniker. Vinnaren skulle gå vidare till den Europeiska tävlingen. Gallringen av deltagare genomfördes med E-learning via vårt LMS system. På finaldagen i höstas blev det stationer med både felpreparerade bilar och stationer av det lite mer lekfullare karaktär.

Det var kul att se de tävlande teknikerna dra nytta av de kunskaperna jag hade gett dem på tidigare utbildningar. Och lite stolt blev jag när jag såg hur duktiga de var och att jag har fått vara en del av deras kompetensutveckling.

Vad är viktigt för dig som tränare?
– När jag är hos min uppdragsgivare agerar jag alltid som deras medarbetare. Men jag tar med mig Training Partners arbetssätt och metoder i utbildningen med mycket praktiska övningar och handfasta råd. Glädje, ansvar, kvalité och respekt är några av ledorden som alltid ska vara med i arbetet.

En skåning i Norge – hur går det med språket?
– Det är sällan problem och skulle det vara något ord som de eller jag inte förstår så tar vi det på engelska. Det är ett härligt folk och vi trivs bra och har roligt tillsammans.