På lördag öppnar nya Spårvägsmuseet

På lördag öppnar nya Spårvägsmuseet

Lördagen den 21 maj slår nya Spårvägsmuseet upp portarna för besökare och Stockholm får ett nytt museum, beläget mitt bland gasklockorna i Norra Djurgårdsstaden. Hit tar man sig med bussar, tunnelbanans röda linje eller pendelbåtlinje 80.

Nu öppnar det nya Spårvägsmuseet i den varsamt renoverade industribyggnaden av Ferdinand Boberg från 1893 – Hus 9 i Gasverksområdet nära Ropsten.

Besökarna kommer att få en fascinerande inblick i kollektivtrafikens och Stockholms utveckling – från 1600-talets rodderskor till dagens moderna kollektivtrafik. Det gamla framgångskonceptet från förr med tillgängliga och inkluderande utställningar för flera målgrupper presenteras nu i en helt ny skrud som passar besökare i alla åldrar.

– Det viktigaste har varit att skapa ett museum som är innehållsrikt och roligt – det är genom lekfullheten vi tror att vi bäst skapar förståelse och intresse för hur kollektivtrafiken, och Stockholm, utvecklats över tid, säger Eva Ramberg, museichef.

I museet finns en stor samling av föremål som visar kollektivtrafikens historia, med allt från fordon till biljettkiosker och reklamaffischer. Utöver museiföremål finns det mycket för besökarna att göra – till exempel får de testa att köra spårvagn och buss, åka minitunnelbana, och utmana sig själva att springa snabbare än ett av de gamla fordonen.

– Det är många som har jobbat hårt under flera år för att skapa det nya museet och det har verkligen gett resultat. Det ska bli så kul att få säga välkommen tillbaka, till alla vuxna och barn som längtat, säger David Lagneholm, chef för trafikförvaltningen och VD för AB SL och Waxholmsbolaget.

Fakta om Spårvägsmuseet
Spårvägsmuseet grundades redan år 1922 och museet har sedan dess legat på flera olika platser i Stockholm. Det var senast beläget på Södermalm, i ett bussgarage. Museet stängde i september 2017, eftersom garaget skulle rivas. Efter fem år öppnar nu Spårvägsmuseet åter i Norra Djurgårdsstaden.

En entrébiljett till det nya museet kostar 120 kronor för en vuxen. För barn och ungdomar under 18 år gäller fri entré. Lokalerna kommer att rymma 1 000 besökare.

År 2016 hade Spårvägsmuseet 120 000 besökare. Det är något färre besökare än Armémuseum (~ 125 000 besökare år 2016), och något fler besökare än Hallwylska museet (~ 110 000 besökare år 2016).

Läs mer på Spårvägsmuseets webbplats: sparvagsmuseet.se

Hitta till museet

• Buss: Åk med buss 6 eller buss 75 och hoppa av vid hållplatsen Drevergatan.
  • Tunnelbana: Ta tunnelbanans röda linje till station Ropsten. Välj uppgång mot Hjorthagen. Det finns två uppgångar, välj den mot Gasverket. Därifrån är det cirka 10 minuters promenad till museet.
  • Båt: Med pendelbåt 80 tar du dig till hållplats Ropsten. Gå cirka 10 minuter till museet.

Planera resan genom sl.se.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Trafikförvaltningens presstjänst
press.tf@regionstockholm.se

Kategorier

Trafikförvaltningen har det övergripande ansvaret för att du som bor i eller besöker Stockholms län ska ha tillgång till en trygg, hållbar och väl fungerande kollektivtrafik med SLWaxholmsbolaget och Färdtjänsten.

Trafikförvaltningen har i uppgift att utveckla och hitta nya lösningar för kollektivtrafiken. Det är också Trafikförvaltningen som ska handla upp trafik och se till att de som kör trafiken följer ingångna avtal. Trafikförvaltningen är i dag en förhållandevis liten organisation med drygt 700 anställda. Men SL-trafiken sysselsätter 10 000 personer. En normal dag görs över 3 miljoner resor i SL-trafiken.

Trafikförvaltningen arbetar med att ge dig en prisvärd kollektivtrafik med bättre kapacitet och högre kvalitet, vilket långsiktigt ska leda till att fler reser kollektivt.

Presstjänsten

Sophie Gunnarsson

Claes Keisu

Elin Lindström

Natalie Nordenswan

Andreas Strömberg

Presskontakt Presschef 08-123 315 50

Välkommen till Trafikförvaltningen i Region Stockholm!

Trafikförvaltningen har det övergripande ansvaret för att du som bor i eller besöker Stockholms län ska ha tillgång till en trygg, hållbar och väl fungerande kollektivtrafik med SL, Waxholmsbolaget och Färdtjänsten.

Trafikförvaltningen har i uppgift att utveckla och hitta nya lösningar för kollektivtrafiken. Det är också trafikförvaltningen som ska handla upp trafik och se till att de som kör trafiken följer ingångna avtal. Trafikförvaltningen är i dag en förhållandevis liten organisation med drygt 900 anställda. Men SL-trafiken sysselsätter 10 000 personer. En normal dag reser runt 700 000 personer med SL.

Trafikförvaltningen i Region Stockholm

Trafikförvaltningen