Foto: Mostphotos/Michael Erhardsson

Resor med kollektiva färdsätt närmar sig nivåerna innan pandemin

Kollektiva färdsätt visar för andra året i rad på stora ökning i antalet resor. Jämfört med 2022 ökade kollektivresandet med 17 procent under 2023, men är fortsatt 14 procent mindre än innan coronapandemin. Det visar Trafikanalys officiella statistik om svenskarnas resvanor.

I Sverige gjordes 3,7 miljarder resor under 2023, vilket är ungefär lika många som 2022, men samtidigt en minskning med 12 procent jämfört med 2019 innan coronapandemin. En större del av resorna skedde med kollektiva färdsätt 2023 jämfört med 2022, medan resor till fots, cykel och med bil hade små minskningar som alla låg inom felmarginalen.

Figur 1. Antal miljoner huvudresor per år efter huvudsakligt färdsätt med 95%-konfidensintervall.

En stor del av vårt resande är kopplat till arbete och skola. Det är framför allt för dessa resor vi ser minskningar jämfört med innan pandemin. Trots att vi inte haft några restriktioner på grund av pandemi under 2023 minskade dessa resor och sedan 2019 har de minskat med 18 procent.

Fritidsresor visar på ett liknande mönster och har minskat med ungefär en tiondel sedan 2019, medan resor för service och inköp ligger på ungefär samma nivå som 2019.

Figur 2. Antal miljoner huvudresor per år efter huvudsakligt ärende med 95%-konfidensintervall.

Uppgifterna är hämtade ur Sveriges officiella statistik ”Resvanor i Sverige 2023”. Här hittar du statistiken om resvanor.

Trafikanalys är statistikansvarig myndighet och Origo AB har samlat in och sammanställt data på uppdrag av Trafikanalys.

Denna statistik ingår i Sveriges officiella statistik (SOS) och Trafikanalys är statistikansvarig myndighet inom området transporter och kommunikationer. Trafikanalys analyserar och utvärderar svensk transportpolitik och ansvarar för den officiella statistiken.

Ytterligare information

Andreas Holmström, statistiker, 010-414 42 13, e-post: andreas.holmstrom@trafa.se.

Kategorier