Vårstäda hemma och tjäna tusenlappar

När dagarna börjar bli längre och solen tittar fram kan det vara skönt med en rejäl vårstädning hemma. Förutom att det fräschar upp kan en utrensning av gamla kläder och prylar bidra till ett välkommet tillskott till kassan. Du kanske drömmer om en vårweekend i New York eller en ny sommargarderob. Rensa ut hemma och sälj det du inte använder så kanske du kan få råd med den där drömresan eller märkesklänningen. Att rensa ut hemma och sälja det man inte längre använder blir mer och mer populärt. På Tradera säljs exempelvis dagligen 560 par skor och 996 hemelektronikprylar. Tradera har räknat ut hur mycket säljarna i snitt har fått ut för de prylar som har sålts på auktionssajten. Populärast är kategorin kläder, både för vuxna och för barn. En av de användare som har gjort en lyckad vårstädning är Susanne Eriksson i Norrtälje. Hon började använda Tradera i januari och har redan tjänat ihop över 15 000 kronor på att sälja sina gamla saker. - Det är förvånansvärt hur mycket man kan tjäna på gamla saker som man har liggande hemma. Speciellt 50- och 60-talsprylar säljer riktigt bra. Jag fick 1300 kronor för en gammal kobratelefon som innan bara låg nedpackad i en låda och 385 kronor för en navkapsel från 40-talet, säger Susanne Eriksson. Tradera har räknat ut de genomsnittliga försäljningspriserna för olika kategorier på sajten. Naturligtvis varierar priserna mycket beroende på varans märke och skick. Några exempel på genomsnittspriser på Tradera: Jeans av märket Fornarina: ca 300 kr Väska av märket Mulberry: ca 1 200 kr Jacka av märket Canada Goose: ca 1 200 kr Kobratelefon: ca 1 100 kr Porslin av märket Gustavsberg: ca 400 kr (ett par assietter) Barnvagnar av märket SCOUT: ca 2200 kr Bilbarnstolar av märket Graco: ca 900 kr Handborrmaskin av märket DeWalt: ca 1 000 kr För ytterligare information, kontakta: Fredrik Skärheden, Presschef, eBay & Tradera Tel: 0707-30 07 29, E-mail: fskarheden@ebay.com