Tradera inleder ett nytt samarbete med Sportfiskarna, Sveriges Sportfiske- och Fiskevårdsförbund, för att främja återbruk och hållbarhet inom sportfiske.

Tradera och Sportfiskarna krokar arm för hållbart sportfiske

Tradera, Sveriges största marknadsplats för second hand och begagnat, inleder ett nytt samarbete med Sportfiskarna, Sveriges Sportfiske- och Fiskevårdsförbund. Samarbetet syftar till att främja återbruk och hållbarhet inom sportfiske. Under de senaste två åren har försäljningen av begagnade fiskegrejer på Tradera ökat med 26 procent.

Under 2023 hittade drygt 65 000 fiskegrejer nya ägare tack vare Tradera. De mest populära artiklarna på begagnatmarknaden är fiskedrag, följt av fiskerullar, småplock, flöten & krokar, flugor samt flugbindningsutrustning.

– Det är riktigt kul att vi ser ett sånt sug efter fiskeprylar på Tradera nu, vi har ett enormt köptryck så vill man sälja lite av sina fiskeprylar man inte använder så är det guldläge nu, säger Pierre Norberg, marknadschef på Tradera.

Genom samarbetet med Tradera får Sportfiskarnas medlemmar tillgång till en smidig och säker marknadsplats för begagnade fiskeprylar. När man lägger upp en annons visas den både på Tradera och på köp- och säljsidan på forumet Fiskesnack.com. Dessutom kan medlemmarna enkelt stödja Sportfiskarnas arbete genom att donera en valfri del av sin försäljning till förbundets verksamhet.

– Vi tycker det är mycket positivt och en viktig signal att Sportfiskarna, som är Sveriges största ideella organisation för Sportfiske och fiskevård i Sverige, uppmuntrar sina medlemmar att ta tillvara på det som redan finns. Tack vare samarbetet blir det ännu enklare för flera att återbruka sina fiskegrejer, säger Pierre Norberg, marknadschef på Tradera.

Sportfiske är en av Sveriges viktigaste fritidsaktiviteter. En dagsfärsk SCB-undersökning visar att uppskattningsvis 1,3 miljoner svenskar i åldern 16 – 80 år ägnade sig åt fiske 2023. 1,6 miljarder kronor spenderade fritidsfiskare på att köpa fiskeutrustning under året som gick.

– Vi hoppas att våra medlemmar ser fördelarna med att handla begagnad fiskeutrustning, både för miljön och plånboken. Att uppmuntra våra medlemmar att göra sportfiskarens konsumtion mer hållbar är en del av Sportfiskarnas hållbarhetsarbete,” säger Henrik Helde, chef Medlem och främjande på Sportfiskarna.

Topp fem mest sålda begagnade fiskgrejerna på Tradera

1. Fiskedrag
  2. Fiskerullar
  3. Småplock, flöten & krokar
  4. Flugor
  5. Flugbindningsutrustning

För mer information, vänligen kontakta:

Sofia Hagelin Kommunikationschef, Tradera

sofia.hagelin@tradera.com

Om Sportfiskarna

Sveriges Sportfiske- och Fiskevårdsförbund är en demokratiskt uppbyggd ideell organisation. Ända sedan 1919 har Sportfiskarna arbetat för att det ska finnas ett bra fiske i rena vatten med friska fiskbestånd.Sportfiskarna är idag den miljöorganisation som via anställda biologer och anslutna lokalföreningar sannolikt genomför flest konkreta naturvårdsåtgärder runtom i Sverige. Sportfiskarna organiserar mer än 73 000 medlemmar och företräder ett av de största fritidsintressena i landet som omsätter miljardbelopp och som utövas av cirka 1,6 miljoner människor årligen.