Tradera för fram unga designers

Tradera för fram unga designers

För att stödja unga, lovande designers och samtidigt öka utbudet av spännande design för nätshopparna, lanserar Tradera i oktober en särskild avdelning på sajten med plagg från nya spännande modemärken. Bland designerna märks ”Dada’s Diamonds”, ”Ladies and Gentlemen”, ”Design Helena Berggren”, ”Lea Kovac”, ”Spirit of Maya” och ”Grevius”. Som nyetablerad designer är det inte alltid lätt att nå ut till konsumenterna med sina kollektioner. För att föra fram unga, lovande designers öppnar Tradera den 3 oktober en ny avdelning på sajten där kollektioner från utvalda designers lyfts fram. Spännande design tillgänglig för alla E-handelssajterna är idag några av de bästa fyndplatserna för modeintresserade vad gäller att hitta unika plagg och accessoarer. – Att handla mode på nätet är otroligt populärt. Kläder och accessoarer är en av de kategorierna som säljer allra bäst. Genom att låta nya spännande designers sälja sina kollektioner på Tradera, ger vi besökarna tillgång till nytt och spännande mode, oavsett var man än bor i Sverige, säger Jessica Mittelton, Traderas egen Style Director. Designers som nu finns på Tradera: Dada’s Diamonds Smyckedesignerna Kajsa Öberg och Ida Forss gör figurativa smycken för både kvinnor och män. Smyckena har tydliga referenser till äldre smycken, i kombination med oväntade formmöten. Smyckena görs främst i silver, halvädelstenar och pärlor. Ladies and Gentlemen Designern Alicia Rissler utmanar gällande föreställningar om manligt och kvinnligt i en kombination av traditionella former och streetmode. Kollektionerna strävar efter att finna balans mellan dagens urbana kultur och elegansen från klassiska linjer. Design Helena Berggren Smyckedesignern Helena Berggrens koncept är ”Din egen bokstav”. I hängsmycken i silver och plexiglas kan bäraren kombinera ”sin bokstav” med andra grafiska symboler i ett personligt och uttrycksfullt smycke. Lea Kovac Designern Lea Kovac gör väskor i enkla former och ett starkt kontrastrikt färgval för både kvinnor och män. Detaljer och lösningar kopplas till det visuella uttrycket samtidigt som de fyller ett funktionellt syfte och bidrar till att designen sticker ut. Spirit of Maya Designern Susanne Johansson gör kläder med betoning på moral och etik vad gäller produktion. Företaget använder sig bland annat av ett kvinnokooperativ på Siri Lanka. Kläderna kännetecknas av enkla linjer i omsorgsfullt utvalda material. NINII Ninii grundades 2005 av designern Annica Paulsson. Ninii står för kontrast och kombinationen fest och vardag. Stilen är skandinaviskt ren och enkel, men ofta med en speciell detalj, skärning eller knäppning. Samtliga plagg går lätt att kombinera för en övervägande feminin stil eller en avslappnad sportig stil. Vest design Grundaren Veronica Eriksson tillverkar plagg med fokus på bra passform tillverkade i exklusiva, kostsamma tyger. Fokus i designen ligger på kvalitet och uttryck som speglar användaren. Veronica tillverkar två linjer inom Vest. Vest Design är den större bredare kollektionen, medan Vest 2 är en mindre, experimentell kollektion, där plaggen tillverkas i några få exemplar. Grevius Designern Jimmy Grevius designar väskor och bagar för den kreativa storstadsmänniskan med behov av att alltid få med sig sin laptop eller arbetspärm utan att tappa sin individuella stil. Grundidén är att fylla fåran mitt emellan design och funktion. Namnen på väskorna är fria namnassociationer till soul och RnB-klassiker som agerat inspirationskälla i skapandeprocessen.