Svenskt mode i topp på Tradera - Spara både pengar och miljön genom att shoppa modeplagg online

Second hand-shopping via nätet har blivit allt mer populärt hos konsumenter som letar unika plagg samtidigt som de vill ha ett bra utbud att välja mellan. På Tradera märks trenden tydligt och bland de populäraste varumärkena syns allt fler svenska designers.

Det svenska modeundret är ett numera välkänt fenomen inom modevärlden. Kläder från svenska designers håller hög modegrad och har en stil som ligger rätt i tiden. Möjligheten att köpa mode på nätet blivit ett sätt för allt fler konsumenter att kunna införskaffa unika plagg och accessoarer. Ingen är längre begränsad till det lokala utbudet. På shopping-sajten Tradera märks nätköpstrenden tydligt. Kläder är den mest populära kategorin på sajten och svenskt mode ligger i topp.

– Det är riktigt roligt att se hur svenska varumärken har klättrat i popularitet de senaste åren. Att köpa och sälja via nätet är ett smart sätt att hålla sig uppdaterad på modefronten. Utbudet inom kläder är stort på Tradera och det finns många unika plagg till riktigt bra priser, säger Ylva Ekborn, operativt ansvarig på Tradera.

Odd Molly, Acne och Peak Performance i topp

Odd Molly är ett av de mest eftersökta orden på Tradera men även Acne och Peak Performance ligger högt i kurs. Ett annat varumärke som blivit allt mer populärt under det senaste året är Fjällräven. Många använder bara dyra modeplagg vid ett fåtal tillfällen innan de säljer dem vidare. Därför finns det ofta goda möjligheter att hitta fina fynd på Tradera.

Mest populärt på Tradera:

Tio mest populära sökorden för svenska modevarumärken

1. Odd Molly
  2. Acne
  3. Peak Performance
  4. Fjällräven
  5. Monki
  6. Bondelid
  7. Branting
  8. H&M
  9. Hope
  10. Filippa K

Tio mest populära sökorden för modevarumärken totalt

1. Odd Molly
  2. Cream
  3. Acne
  4. Masai
  5. Peak Performance
  6. Uno
  7. Canada Goose
  8. Adidas
  9. Fjällräven
  10. Gant

Snabba affärer och många köpare

Försäljning genom traditionella second hand-butiker kan ofta ta lång tid mellan inlämning och färdig affär. På Tradera avslutas den genomsnittliga auktionen efter en vecka och med mer än 1,4 miljoner unika besökare varje vecka nås många fler potentiella köpare än vid försäljning i lokala butiker.

Prisjämförelse:

Ungefärligt försäljningspris i handeln                      Prisexempel Tradera

Lovely Knit kofta, Odd Molly -  1695 kr                       800 kr

Iggy jeans, Tiger of Sweden  -   999 kr                        110 kr

Expedition Down jacka, Fjällräven  - 5499 kr                1025 kr

Best pre AW 10 byxor, Acne  -  Ca 1500 kr                  920 kr

Enca t-shirt, Acne  -  595 kr                                         590 kr

Jenny Pedersen, Pressansvarig, Tradera
jepedersen@ebay.com

Tips inför att sälja och köpa kläder från Traderamedlemmar:

• Bra bilder, bra beskrivning och bra frakt är det som får mig att vilja buda.
  • Ta egna bilder på det du ska sälja. Det är också bra om bilderna är klickbara så att man kan se en förstoring.
  • Det är väldigt bra att skriva in mått på kläderna, vilken färg det är och vilket material som plagget är tillverkat i, det gör det mycket lättare när en köpare funderar på att buda.
  • Ange måtten på plagget då storlekarna kan variera mycket mellan olika märken och plagg.
  • Tänk på att sälja kläder inför säsongen och inte efter. Det är mycket större efterfrågan då.
  • Använd gärna den avancerade sökfunktionen för att söka på informationstexten, ibland har säljaren stavat fel och söker du bara på rubriken så kan du missa en massa bra grejer.
  • Läs på om köparen och kolla upp vilka omdömen han eller hon har fått.

Tradera startades 1999 och är ett Ebayföretag. Vi är en av Sveriges ledande köp- och säljsajter med över 2,5 miljoner registrerade medlemmar och 1,4 miljoner unika besökare i veckan. På Tradera kan du fynda bland närmare en miljon nya varor och andrahandsobjekt, både till fast pris och på auktion.

Mer från Tradera:
Tradera på Facebook, Tradera på Twitter, Tradera på Youtube, Tradera Widget, Nyheter från Tradera, Kampanjer på Tradera