Svenskarnas förråd värda över 40 miljarder kronor

Svenskarna är duktiga på att spara på prylar och nio av tio svenskar har saker i förrådet som de aldrig använder. Det handlar främst om gamla kläder och äldre prylar som tillsammans uppnår ett värde av över 40 miljarder kronor i de svenska hushållen. Shoppingsajten Tradera frågade nyligen cirka 1 000 svenskar i åldrarna 18 - 65 år om de har saker hemma som ligger och skräpar i förråd och garderober. Det visade sig att svenskarnas förråd innehåller prylar de aldrig använder till ett genomsnittligt värde av 10 776 kronor per hushåll. Med Sveriges 3,9 miljoner hushåll skulle det innebära prylar för över 40 miljarder kronor. Hela 91 % har kläder och skor i förrådet som de inte använder längre och 83 % har prylar i förrådet som troligen aldrig kommer att få se dagens ljus igen. Bara 4 av 10 brukar genomföra en ordentlig vårstädning och de som är sämst på att städa och rensa ut är yngre personer mellan 18-29 år. Majoriteten av de tillfrågade har inte städat förrådet på över ett halvår och var femte har inte rensat förrådet på över ett år. Mer än hälften av de tillfrågade uppger dock att de ska genomföra en ordentlig vårstädning i år. Många av de tillfrågade i undersökningen är optimistiska och tror att prylarna kanske kommer till användning vid ett senare tillfälle (71 %), var tredje person orkar helt enkelt inte göra sig av med prylarna och 24 % tror inte prylarna har nått värde. Tävla om Sveriges stökigaste förråd För de personer som ännu inte har hunnit rensa upp i förrådet finns nu chansen att Tradera gör det åt dem. Just nu genomförs nämligen tävlingen ”Sveriges stökigaste förråd” där svenskarna får skicka in en bild på sitt förråd och en jury bestående av bland annat Peder Lamm utser det absolut stökigaste förrådet. Vinnaren får hjälp med att sälja av de saker som de inte längre använder. Deadline för att skicka in tävlingsbidrag är den 26:e mars. Mer information om tävlingen finns på: http://www.tradera.com/promo/stokigaste/ Fakta om undersökningen Undersökningen genomfördes av Zapera på uppdrag av Tradera. 1015 svenskar mellan 18 -65 år var med och svarade. För ytterligare information och statistik, kontakta: Anna Chrona, PR & Brand Manager achrona@tradera.com 08-505 10 552 0735-088803 www.tradera.com Så lyckas du med din försäljning på Tradera: 1. Sätt en säljande rubrik. En genomtänkt och tydlig rubrik gör det lättare för din auktion att stå ut och gör att fler tittar på din produkt. Ex. Barnböcker är en bättre rubrik än tex Böcker för barn. 2. Sätt ett lågt utropstid och tänk på auktionstiden Auktioner med låga utropspris gör att fler får upp ögonen för din vara. Auktioner med låga utropspris går ofta för högre pris än auktioner med höga utropspriser. Välj inte heller en för kort auktionsperiod. Vissa produkter behöver ligga uppe en längre tid så att fler hinner få upp ögonen för en vara. Mellan en och två veckor brukar fungera för de flesta. 3. Gör en tydlig auktionsbeskrivning Tänk dig in i en köpares situation. Om du skulle köpa den här produkten, vad skulle du då vilja veta? Tänk på att beskriva skicket och alla detaljer nogrannt. Om du till exempel ska sälja en tröja. Skriv då inte bara vilken storlek utan mät exempelvis ärmar och skriv ut alla tänkbara mått. Skriv också vem som betalar frakten och ta också reda på hur hög fraktkostnaden är. 4. Bilder, bilder och bilder. Ibland kan det räcka med en enda bild men ofta är det bättre med flera bilder. Ta tydliga bilder från olika vinklar. 5. Använd dig av säkra betalningsmetoder. Genom att du tar emot säkra betalningsformer som till exempel PayPal eller Payson så kan köpare känna sig tryggare. En säker betalningsform gör att köparen har ett visst skydd om varan inte skulle komma fram eller om den skulle avvika från beskrivningen. Exempel på priser från veckan som gått: Ipod Nano 1475:- String Hylla 685:- Odd Molly Kofta 2199:- Barnvagn 3500:- Presentort Fritidsresor 7500:- (värde 9400:-)