Petters akvarell blev den dyraste auktionen i Traderas insamling till förmån för Rädda Barnens arbete i Ukraina.

Svenskarna samlade in drygt 730 000 kronor till barnen i Ukraina via Tradera

När konflikten bredde ut sig i Ukraina drog Tradera igång en insamling till förmån för Rädda Barnen, för att hjälpa barn och familjer som drabbats. Totalt samlade svenskarna in drygt 730 000 kr. Många kända svenskar har bidragit med unika auktioner, från politiker till artister, konstnärer och folkkära influencers, men även privatpersoner har lagt upp auktioner till förmån för Rädda Barnens viktiga arbete.

Initiativet Stötta barnen i Ukraina, där svenska folket uppmuntrades att bidra genom att lägga upp eller buda på auktioner blev en stor framgång. Totalt har svenskarna samlat in drygt 730 000 kr och lagt upp drygt 850 auktioner. Alla pengar går oavkortat till en pågående insamling för Rädda Barnen, som ska finansiera stödinsatser till barn och familjer på flykt.

– Det är helt fantastiskt vilket gensvar vi fått, både genom att folk budat och att så många lagt upp auktioner. Det visar verkligen att Sverige sluter upp bakom det här initiativet, och varenda krona kommer att gå direkt till att göra skillnad för de som är i akut nöd i denna svåra situation, säger Johanna Ewerbring, charity lead på Tradera.

Ernst Billgren bjuder budkonkurrenten på vinst

Ernst Billgren budade på sin egen auktion: VIP-visning av hans nya NFT-utställning inklusive lunch på Taverna Brillo. Med barnen i Ukraina i åtanke valde Tradera att göra ett undantag och godkänna auktionen. Han har nu betalat för vinsten och bjuder budgivaren som lade näst högsta bud, Elisabeth Tamm med kollegor från bokförlaget Langenskiöld på vinsten.

– Anledningen till att vi budade var att det stod i objektsbeskrivningen att Ernst kan vara ganska otrevlig. Vi ville se om det stämmer. Att han bjuder så här är ju ganska trevligt. Ser fram emot lunchen på fredag, säger Elisabeth Tamm.

Efter lunchen kommer Elisabeth och kollegorna besluta om vilket belopp de väljer att skänka till Rädda barnen.

Petters tavla gick för 151 000 kronor

Många välkända profiler valde att delta med egna, personliga bidrag. Rapparen Petters akvarell i original blev den dyraste auktionen. Efter en intensiv budgivning med 131 bud blev slutpriset 151 000 kronor. Motivet föreställer Sergelstorg i Stockholm och utgör även omslaget till singeln Hundratusen som släpptes 4/3-2022. Näst dyrast blev Maxi Svenssons originalmålning, som inbringade 70 000 kronor.

Elin Zlatkovics konstnärliga porträttfotografering var populär och gick för drygt 13 000 kronor. Lunchen med lunch med socialförsäkringsminister Ardalan Shekarabi gick för 5 500 kronor. Många var också sugna på den exklusiva visningen av Astrid Lindgrens hem med guidning av Astrid Lindgrens barnbarnsbarn. Efter 106 bud slutade den på 10 500 kronor.

Bland de mest populära auktionerna fanns även Tres mobiltelefoner som använts av flera av Sveriges mest folkkära kändisar, däribland Afasi, Renée Nyberg, Cassandra Klatzkow, Kayo, Linda Bengtzing, Rolf Lassgård, Jill Johnson, Mariette, Molly Nutley, Sean banan, Hanna Graaf, Emma Igelström, Agneta Sjödin, Uno Svenningson och många andra.

Ett urval av avslutade auktioner till förmån för ”Stötta barnen i Ukraina”: (inklusive slutpriser)

För mer information, vänligen kontakta:

Sofia Hagelin, presschef, Tradera

Mejl: sofia.hagelin@tradera.com

Fakta: Stötta barnen i Ukraina

Vad: Välgörenhetsinitiativ på Tradera där pengar från auktioner oavkortat går till Rädda Barnens insamling för att hjälpa barn och familjer som drabbats av konflikten i Ukraina. Kampanjen pågick fram till den 20/3 2022.

Tradera är Sveriges största marknad för second hand och begagnat och företagets vision är att vara drivande i omställningen till en cirkulär ekonomi. På Tradera finns drygt 4 miljoner begagnade saker till försäljning. Ungefär 1000 nya auktioner läggs upp i timmen och var tredje sekund byter saker ägare på Tradera. I det stora utbudet finns allt från märkeskläder, designerväskor och barnkläder till inredning, antikviteter, hemelektronik och samlarsaker. I över tjugo år har Tradera arbetat med cirkulär konsumtion. Men kanske har det aldrig varit mer aktuellt än i dag. I en tid när nya saker och kläder blir både billigare och mer lättillgängliga så är Traderas roll att stå för ett mer hållbart handlande viktigare än någonsin.