Svenskarna säljer för att kunna köpa nytt

För snart två år sedan blev Tradera en del av e-Bay och idag har shoppingsajten mer än 1,3 miljoner medlemmar. Varje dag pågår ca 900 000 auktioner på bland annat kläder, möbler och hemelektronik. I vissa produktkategorier på Tradera ökade priserna med upp till 10 % under 2007, främst gäller det sällanköpsvaror i lyxsegmentet som mode, accessoarer hemelektronik och ädelstenar. Sälja för att kunna köpa nytt En tydlig tendens under 2007 är att många av medlemmarna på Tradera har anammat trendfenomenet med tillfälligt ägande. Många vill ha det allra senaste och tack vare det höga andrahandsvärdet är det vanligt att man säljer för att byta upp sig. I en tidigare gjord undersökning av Tradera svarade 60 % av de tillfrågade att de funderade på att sälja oanvända prylar. Lika många av de tillfrågade uppgav dessutom att de hellre säljer sina saker på nätet än att de slänga dem eller låta dem stå oanvända. – Vi märker att det blir vanligare att man säljer sina relativt nyinköpta saker på Tradera. En varas livslängd förlängs om man säljer den vidare. Jag tror att svenskarna kommer att bli ännu bättre på detta i framtiden nu när vi blivit mer miljömedvetna. Det är bättre att sälja vidare sina gamla prylar än att slänga dem, säger Sofie Brandt på Tradera. Exempel på andrahandsvärde i just avslutade auktioner på Tradera: En Ipod Touch som i butik kostar: 3 195 kr såldes på Tradera för 2 225 kr. En Ipod Nano som i butik kostar 1 763 kr såldes på Tradera för 1 350 kr. En Sony Ericsson K8501 som i butik kostar 3 499 kr såldes på Tradera för 2 400 kr För ytterligare information och statistik kontakta: Sofie Brandt, presskontakt Tradera, sbrandt@tradera.com, 0705 - 36 12 25