​Svenskarna lägger i snitt 8115 kr på sin semester – så gör du för att maxa semesterkassan

Industrisemestern är i full gång och det dröjer nästan tre veckor tills nästa lön. För att skrapa ihop det där lilla extra till semesterkassan kan det vara smart att gå igenom förrådet hemma och sälja av lite prylar som aldrig används. Tradera har samlat ihop de bästa tipsen och vilka prylar som går extra bra nu under sommaren.

Nu i semestertider är det mycket extra utgifter och aktiviteter som man gärna lägger en slant på. Enligt Traderas senaste Yougov-undersökning lägger svenskarna i snitt ca 8115 kr på sin semester i år. Män spenderar drygt en tusenlapp mer än kvinnor på semestern. Männen lägger ca 8734 kr medan kvinnor i snitt lägger ca 7509 kr.

Om man inte vill ta av sina sparpengar kan det vara värt att se över vad man har i förrådet.

–Just nu ser vi att saker för utelivet säljer bra, till exempel utemöbler, golfprylar, fiskeprylar och campingutrustning. Men allra störst är försäljningen av second hand kläder. Framförallt kläder från modemärken som Odd Molly, Ralph Lauren, Rodebjer och Gant är eftersökta, säger Sofia Hagelin, presschef på Tradera.

Matlådan är vanligast att ta till inför semestern
Det vanligaste sättet att spara ihop till sin semesterkassa är att satsa på matlåda istället för att äta ute. De som främst satsar på detta är unga mellan 18-29. Samma grupp är även mer benägna att dra in på restaurangbesöken för att prioritera semesterbudgeten.

De som i störst utsträckning säljer saker på t.ex. Tradera för att spara ihop till semesterkassan är unga familjer och personer mellan 30-39 år.

Ta reda på vad dina prylar är värda
För att ta reda på hur mycket andrahandsvärdet uppskattas till har Tradera ett verktyg som heter Priskollen. Där kan du skriva in de prylarna du har tänkt sälja och få fram statistik från de senaste försäljningarna. På så sätt får du en indikation på hur mycket din pryl är värd. Du hittar den här: http://promo.tradera.com/priskollen/

För mer info vänligen kontakta
Sofia Hagelin, presschef på Tradera
sofia@hagelin.nu

5 prylar för att maxa semesterkassan

De prylar som toppar listorna på Tradera i semestertider är kläder och prylar till trädgård och uteliv. Vill du toppa semesterbudgeten lite och göra något extra ska du satsa på att rensa i garderoben och i garaget.

Lista topp 5 bästa prylarna att sälja i juli:
1.Märkeskläder
2.Campingprylar
3.Fiskespön och utrustning
4.Golfprylar
5.Utemöbler

De tre vanligaste sätten att spara ihop till semesterkassan är
1.Ta med matlåda istället för att äta ute
2.Dra ned på restaurangbesöken
3.Sälja av sina saker på etc. Tradera

Om undersökningen
Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 16-19 juni 2017 har sammanlagt 1002 intervjuer via internet genomförts med män och kvinnor 18 år och äldre.