Svenskar får ångest av shopping

Shopping har blivit en fritidsaktivitet. I en nyligen genomförd undersökning uppger en av fyra svenskar att de helst ägnar sin lediga tid åt att handla. Shoppingen följs dock inte alltid av belåtenhet - närmare var tredje svensk känner sig ångestfylld efter handlandet och upplever att de spenderat för mycket. Kvinnorna impulshandlar i högre grad än männen som säger sig följa shoppinglistor för att inte handla för mycket onödigt. I en undersökning, genomförd på uppdrag av Tradera, har 509 svenskar mellan 18-64 år svarat på frågor om sina shoppingvanor. Var tredje svensk nedstämd efter shopping Känner du dig nöjd och belåten när du har shoppat? Undersökningen visar dock tendenser på motsatsen när det handlar om svenskarnas shoppingbeteenden. Närmare var tredje svensk (31 procent) känner sig nedstämd och ångestfylld efter att de shoppat och upplever att de handlat för mycket, medan endast var tionde (9 procent) känner sig nöjd och belåten efter att de shoppat för mycket. Mer tid på shopping än traditionella fritidsaktiviteter Närmare en av fyra svenskar (24 procent) uppger att de helst shoppar på sin lediga tid. Fler svenskar lägger dessutom mer tid på shopping än på att sporta, resa, gå på bio och på krogen. Vanligast hos svenskarna är att gå på shoppingrundor flera gånger i månaden (24 procent), och majoriteten handlar på nätet en gång i månaden eller något mer sällan (70 procent). Kvinnorna handlar helst kläder eller inredning och inhandlar oftare lyxartiklar av olika slag. Männen handlar helst hemelektronik eller musik och film. Dessa aktiviteter lägger vi mest tid på: 1. Umgås med familj 2. Surfa på nätet 3. Shoppa 4. Gå på bio 5. Gå på krogen 6. Sporta 7. Resa Detta handlar svenska kvinnor helst: 1. kläder 2. Inredning 3. Lyxartiklar 4. Musik & film 5. Hemelektronik 6. Sportutrustning 7. Vin, öl & sprit Detta handlar svenska män helst: 1. Hemelektronik 2. Kläder 3. Musik, film 4. Vin, öl, sprit 5. Sportutrustning 6. Saker till hemmet 7. Lyxartiklar Majoriteten av svenskarna har handlat begagnat på nätet Samtidigt som svenskarna lägger mer tid och pengar på shopping, visar tendenser att man inte slänger gamla saker på samma sätt som tidigare. 84 procent uppger att de hellre säljer sina saker på nätet, än att de slänger dem och mer än varannan svensk uppger i undersökningen att de har köpt något begagnat på nätet. - Intresset för att hitta speciella saker man är ensam om har ökat, och medvetenheten att man kan göra riktiga fynd på nätet är stor. I takt med att konsumenterna blir allt mer miljömedvetna tror jag att fördelarna med andrahandsmarknaden blir ännu tydligare, säger Fredrik Åhlberg, vd på Tradera. Undersökningen genomfördes av ZaperaQuickwise på uppdrag av Tradera. 509 svenskar mellan 18-64 år deltog.