Svenska kändisar ger med hjärtat i jul

Svårt att hitta den perfekta julklappen? Nu har du chansen att lägga vantarna på kändisarnas unika hjärtesaker och samtidigt bidra till ett gott syfte. Mellan den 1-11 december auktionerar bland andra Siw Malmqvist, Lasse Berghagen, Jill Johnson, Anneli Alhanko och Martin Stenmark ut ”hjärtliga föremål” till stöd för Hjärt-Lungfonden på Tradera. I Sverige avlider dubbelt så många i hjärt-kärlsjukdomar som i cancer. Med målet att samla in intäkter till Hjärt-Lungfonden har en rad svenska kända personer och företag bidragit med föremål och upplevelser till välgörenhetsauktionen ”I love Christmas” på Tradera.com. – Jag är glad att kunna hjälpa till och bidra till ett viktigt ändamål, och jag hoppas att gitarren jag skänker kommer att ge glädje till fler än bara den som köper den. Musik värmer hjärtat, säger Martin Stenmark som är en av de kända svenskar som deltar i auktionen. Hjärt-Lungfonden är den största enskilda finansiären av landets oberoende hjärt-, kärl- och lungforskning. Varje år delar Hjärt-Lungfonden ut cirka 85 miljoner kronor till forskningen – trots det kan fonden endast stödja 15 procent av de medel som forskare verkligen behöver. Fonden får inga statliga bidrag utan är helt beroende av de bidrag som kommer in från företag och privatpersoner. Följande och mer auktioneras ut på Tradera.com mellan den 1-11 december: Anneli Alhanko Prima ballerina Anneli Alhanko skänker en av sina ballerinaklänningar. Klänningen som syddes upp 1979 till ”Prima ballerinor” auktioneras ut tillsammans med diadem, armdekorationer och tåspetsskor. Lasse Berghagen Tillsammans med Hjärt-Lungfonden har Lasse Berghagen tagit fram en unik, numrerad och signerad klädserie till Teddy Björnen Fredriksson. 11 björnar auktioneras ut och numrerat certifikat medföljer. George Scott Före detta proffsboxaren George Scott skänker en halvdag i boxningsringen med sig själv som instruktör och motståndare. Lars Wallin Designern Lars Wallin skänker det ultimata plagget för julens fester. Smoking t-shirten från Lars senaste herrkollektion auktioneras ut tillsammans med en personlig julhälsning från designern. Jill Johnson Sångerskan Jill Johnson skänker en egenhändigt målad tavla. Tavlan auktioneras ut inramad och har måtten 33 x 35 cm. Siw Malmqvist Artisten Siw Malmqvist skänker en egenhändigt målad tavla, kallad ”Alla små hjärtan”. Tavlan auktioneras ut inramad. Martin Stenmark Sångaren Martin Stenmark skänker en signerad gitarr av märket Washburn. Gitarren är av Wl-modell. Assar Rönnlund Skidåkaren Assar Rönnlund skänker ett skidpaket innehållande den officiella vasaloppsskidan, pjäxa och längdstavar. Med i paketet finns också en ”Assar-toppluva”. Maja Braun Wallenberg Konstnärinnan Maja Braun Wallenberg skänker tavlan ”All in one”. Den 1 december klockan 16.00 startar auktionen med en Kickoff på Blue Moon Bar på Kungsgatan 18 i Stockholm. Följ auktionen här: www.hjart-lungfonden.se Från den 1 december : http://www.tradera.com/promo/hjartlungfonden/