Sport- och fritid trendar stort på Tradera i sommar

Tradera, Sveriges största marknadsplats för begagnade prylar, ser en rejäl ökning i försäljningen av sport- och fritidsutrustning i år. Kategorin Sport & Fritid har vuxit med hela 33 procent i juni månad jämfört med samma månad förra året, vilket gör den till den snabbast växande kategorin på Tradera. Det är framförallt materialsporter som växer starkt.

Årligen säljs begagnade varor inom sport & fritid för över 100 miljoner kronor på Tradera. De sportprylar som säljs allra mest begagnat på Tradera är Fiske, Golf, Camping & hiking, Cykel samt Fotboll. Det är främst materialsporter som står för tillväxten. Golf är i topp med störst ökning i försäljning, följt av Cykel, Häst & ridsport, Jakt och Fiske.

— Det är kul att se att kategorin Sport & Fritid växer så mycket på Tradera. Lågkonjunkturen tror jag gör att många av plånboksskäl letar efter second hand-alternativ. Samtidigt är folk mer medvetna om nykonsumtionens baksidor och dess påverkan på klimatet, vilket ytterligare driver på efterfrågan på begagnat. Kanske kan trenden också tyda på att fler svenskar planerar att semestra i Sverige istället för att resa utomlands, säger Sofia Hagelin, kommunikationschef på Tradera.

Snittpriserna på sport- och friluftslivsprylar har ökat med 9 procent i år och genomförsäljningsgraden har ökat med hela 34 procent. Det pekar på ett stort köptryck i kategorin.

— Om man har begagnade sport- och fritidsprylar hemma som man inte använder, så är det verkligen ett guldläge att sälja nu, då efterfrågan är hög och snittpriserna stiger, fortsätter Hagelin.

Topp tio största kategorierna inom Sport & Fritid
(rangordnat efter antal sålda varor juni 2024)
  1. Fiske
  2. Golf