Så mycket hemelektronik äger svenskarna

Hur många mobiler har du liggande i byrålådan och hur många andra elektroniska prylar har du i ditt hem? En färsk undersökning visar att en av tre köper ny mobil vartannat år, var femte har tre tv-apparater och fler än var fjärde svensk äger en spelkonsol. Till jul förväntas vi samla på oss ännu mer hemelektronik. Konsumentelektronik eller hemelektronik är det vi oftast handlar på nätet. Och handlar konsumentelektronik gör vi. I en undersökning av 509 svenskar, genomförd på uppdrag av Tradera, avslöjas hur mycket hemelektronik varje hushåll äger och vilka ytterligare inköp vi planerar att göra. Var femte äger tre mobiltelefoner och var tionde äger fler än fem Enligt undersökningen har 58 procent någon gång handlat konsumentelektronik på nätet och bland dem som handlar på nätet regelbundet uppger 37 procent att de oftast handlar konsumentelektronik. Vi svenskar är helt enkelt intresserade av nya tekniska prylar och undersökningen visar att vi hellre handlar på nätet än i butik då det finns pengar att tjäna. Vi verkar vara särskilt angelägna om att ha det senaste när det gäller vår mobiltelefon. Närmare hälften av svenskarna köper ny mobiltelefon vart tredje år (och en av tre köper ny mobil vartannat år). Bland de yngre svenskarna mellan 15-30 år köper var femte ny mobil varje år. Ett ständigt köp av nya modeller gör att många av oss samlar på oss mobiler. Närmare var femte person i undersökningen säger att de äger tre mobiltelefoner och var tionde uppger att de har fler än fem. Var femte har tre tv-apparater och 41 procent planerar att köpa platt-tv till jul Nya tv-apparater köper vi däremot inte särskilt ofta. Majoriteten köper en ny tv vart tionde år. Däremot har vi ganska många tv-apparater per hushåll. Var femte person uppger att de har minst tre tv-apparater hemma. 18 procent av de tillfrågade svenskarna har platt-tv, och hela 41 procent säger att de funderar på att köpa en platt-tv till jul. Undersökningen visar också att 30 procent av svenskarna äger en MP3-spelare och närmare var fjärde person äger två MP3-spelare eller fler. Nästan 30 procent av svenskarna äger en spelkonsol, bland de yngre svenskarna mellan 15-30 år är siffran 37 procent. Var femte har sålt sin hemelektronik på nätet Över hälften av svenskarna har köpt något begagnat på nätet och utav dessa har en av tre handlat just hemelektronik. Förutom att handla elektroniska prylar på nätet är det även populärt att sälja sina gamla saker. Närmare 20 procent av de tillfrågade har någon gång sålt hemelektronik på nätet. Detta har svenskarna hemma: Mobiltelefoner: 1. Två stycken mobiltelefoner (36 %) 2. Tre stycken mobiltelefoner (19 %) 3. Fyra stycken mobiltelefoner (14 %) 4. En stycken mobiltelefon (13 %) 5. Fem stycken mobiltelefoner eller fler (10 %) Tv-apparater: 1. Två stycken tv-apparater (35 %) 2. En stycken tv-apparater (26 %) 3. Tre stycken tv-apparater (20 %) 4. Fyra stycken tv-apparater (10 %) Digitalkamera: 1. En stycken digitalkamera (53 %) 2. Två stycken digitalkameror (23 %) 3. Tre stycken digitalkameror (8 %) Dvd: 1. En stycken dvd (46 %) 2. Två stycken dvd (29 %) 3. Tre stycken dvd (8 %) 4. Fyra stycken dvd (3 %) MP3-spelare: 1. En stycken MP3-spelare (30 %) 2. Två stycken MP3-spelare (24 %) 3. Tre stycken MP3-spelare (12 %) Spelkonsol: 1. En stycken spelkonsol (29 %) 2. Två stycken spelkonsoler (8 %) 3. Tre stycken spelkonsoler (5 %) Undersökningen genomfördes av ZaperaQuickwise på uppdrag av Tradera. 509 svenskar mellan 18-64 år deltog.