Ny rapport: Kläderna som svenskarna helst shoppar second hand

Tradera presenterar för tredje året i rad Tradera Circular Brands 2024 - rapporten som lyfter fram de klädmärken som uppskattas mest på andrahandsmarknaden och på så sätt ligger i framkant i omställningen till en mer cirkulär handel. Rapporten innehåller listor över de modemärken som är mest populära på Sveriges största second hand-marknad, fördelat på dam, herr, barn och outdoor samt en topp 25-lista för hela klädbranschen. Dessutom uppmärksammas de varumärken som vuxit allra mest under året.

De senaste 20 åren har hushållens utgifter för inköp av kläder och textilier minskat samtidigt som mängden inköpta textilier har ökat med närmare 30 procent. Samtidigt visar studier att vi använder våra textilier och kläder allt kortare tid. Många konsumenter äger mer kläder och textilier än de använder och många plagg hänger oanvända i garderoben (källa: Naturvårdsverket).

Modeindustrin beräknas stå för upp till tio procent av de globala växthusgaserna. Närmare 92 miljoner ton avfall skapas årligen vid klädproduktion. För att stävja utvecklingen behövs en mängd åtgärder och en viktig del är att öka graden av återbruk.

På Sveriges ledande cirkulära marknad har kläder alltid varit en av de största kategorierna. Varje dag byter drygt 7 000 plagg garderob via Tradera. För att lyfta frågan kring cirkularitet i modebranschen har Tradera för tredje året i rad arbetat fram en lista över de modemärken som bevisat är mest populära på andrahandsmarknaden, helt baserat på popularitet och försäljningsvolym på Tradera.

- Vi tar fram den här listan för att lyfta fram goda exempel och inspirera fler i branschen att ta efter och vässa sin cirkulära affär. Det här är klädmärkena som på riktigt driver på omställningen till en mer hållbar framtid, säger Sofia Hagelin, presschef Tradera.

I rapporten har Tradera analyserat antalet sökningar, sålda plagg, genomsnittspris och genomförsäljningsgrad under de senaste 12 månaderna och vägt samman detta till ett index. Detta har utmynnat i listor över de mest populära klädmärkena för dam, herr, barn och outdoor samt en topp 20 lista för hela branschen. Tradera utser även Årets Rising Star.

Svenska varumärken dominerar och männen har vaknat

En tydlig trend är att vi föredrar svenska märken på second hand-marknaden. På samtliga topplistor är svenska märken i topp. Ett annat tydligt skifte är att män visar ett växande intresse för second hand, då försäljningen av herrkläder ökade med 34 procent under 2023.

Mest populära dammärke blev i år Totême, herrmärke Our Legacy, barnklädesmärke Polarn O. Pyret och outdoormärke Fjällräven. Fjällräven kammade även för tredje året i rad hem den hedersvärda förstaplatsen över alla klädmärken i hela branschen.

– Vi är oerhört stolta över att återigen säkra toppositionen på Traderas lista över de populäraste varumärkena för tredje året i rad. Denna prestation är ett bevis på vårt engagemang att erbjuda våra kunder den mest hållbara, tidlösa och funktionella utrustningen för friluftsliv. Vi är dedikerade att fortsätta vårt arbete för att säkerställa att hållbarhet förblir en central del av all vår verksamhet, säger Aiko Bode, hållbarhetschef på Fenix Outdoor and Fjällräven.

Årets Rising Star blev det svenska modemärket Tiger of Sweden. Denna utmärkelse tilldelas det märke som vuxit mest i antal sökningar, sålda plagg, genomsnittspris och genomförsäljningsgrad under de senaste 12 månaderna på Tradera.

– Vi är stolta över att vårt kontinuerliga arbete med kvalitet, hantverk och hållbarhet uppskattas av kunderna. Det är ett viktigt steg mot en mer cirkulär ekonomi, säger Linda Dauriz, CEO Tiger of Sweden.

För mer information, vänligen kontakta:

Sofia Hagelin, Kommunikationschef Tradera
    0708-877695, sofia.hagelin@tradera.com