Näthandelsplats sysselsätter över 170 000 européer

Antalet små och medelstora företag som bygger sin verksamhet med hjälp av eBay ökar rekordartat inom EU. Enligt en ny undersökning ACNielsen genomfört på uppdrag av eBay, får fler än 170 000 personer inom Europeiska unionen sin primära eller sekundära inkomst från nätbaserade marknadsplatsen eBay. - eBay ökar möjligheterna för ekonomisk tillväxt i Europa, sa eBays vd Meg Whitman precis på en presskonferens företaget just nu håller i Bryssel. - Vid en tidpunkt då Europa strävar efter att skapa fler arbetstillfällen och öka småföretagandet visar undersökningen hur internet hjälper små och medelstora företagare såväl som entreprenörer att tävla på en global marknad, fortsatte hon. Resultatet av undersökningen är att 170 732 personer förlitar sig på eBay för att få ungefär en fjärdedel eller mer av sin inkomst. 88 427 personer får runt 75 procent eller mer av sin inkomst från sin försäljning på eBay. Undersökningen baserar sig på intervjuer gjorda med personer i elva länder inom Europeiska Unionen. De länder som är med i undersökningen är de länder inom Europeiska Unionen där eBay har lokal verksamhet. Dessa länder är, Belgien, Frankrike, Holland, Irland, Italien, Polen, Spanien, Storbritannien, Tyskland, Sverige och Österrike - Undersökningen visar att antalet småföretagare inom eBay-världen ökar vilket i sin tur tyder på hur vår marknadsplats uppmuntrar och skapar bra möjligheter för entreprenörskap, sa Whitman. Undersökningen visar också att eBay har en positiv påverkan på arbetsmarknaden. 29 procent av de tillfrågade eBay-företagarna uppgav i undersökningen att de sannolikt kommer att anställa fler inom de närmsta två åren. I genomsnitt sysselsätter de tillfrågade eBay-företagarna idag 9,4 personer. eBays inflytande för att skapa nya affärsmöjligheter kan också ses på andra områden. Hela 70 procent av de tillfrågade säger att eBay bidrar positivt till deras verksamhet genom att öka deras internationella handel, öka den totala försäljningen och förbättra lönsamheten. För Sveriges del är siffran än så länge ganska blygsam. I undersökningen har Sverige, Irland och Polen slagits samman. Anledningen är att marknaderna är ganska nya som eBay-länder. Antalet företagare som får åtminstone en fjärdedel eller mer av sin inkomst från eBay är 2 415 småföretagare. Men eBays sverigechef misströstar inte. - Även om vi bara har funnits på svenska marknaden i mindre än ett år växer vi snabbt. Sveriges företagare håller precis på att upptäcka hur eBay kan hjälpa dem ta sig an nya internationella marknader som de tidigare inte hade tillgång till, säger eBays Sverigechef Fredrik Åhlberg Eu:s ledare träffas om ungefär sex veckor för att granska vilka framsteg som har gjorts för att nå det tidigare uppsatta målet att göra EU till den mest konkurrenskraftiga och kunskapsbaserade ekonomin i världen 2010. Under tisdagen och onsdagen den här veckan håller eBay sin första europeiska småföretagarkonferens där en eBay-företagare från de elva europeiska eBay-länderna träffar eBay-chefer och EU-parlamentariker för att visa hur eBay-baserade företag kan bidra till fler arbetstillfällen.