Mer än var tredje ger bort chefens julklapp – Kläder med företagets logotyp är den sämsta företagsjulklappen

Julklapp från chefen är för de flesta anställda en vanligt uppskattad personalförmån, även om förväntningarna på den ofta är ganska låg. Historier om rökta laxar och böcker om trista ämnen finns i massor. Men skulle det visa sig att julklappen från chefen inte faller en i smaken så finns ju alltid möjligheten att skänka den vidare eller sälja den. I Traderas nyligen genomförda undersökning visade det sig att hela 38 % av svenskarna någon gång har gett bort julklappen som de har fått av chefen till någon annan i julklapp. Det kan ses som ett smart knep om man har svårt att få julklappskassan att räcka till. I de flesta fall hamnar dock ogillade julklappar i något förrådsutrymme där den snabbt glöms bort. Endast 4 % väljer att sälja oönskade julklappar vidare. En allt vanligare trend är att företagen skänker bort julklappspengarna till välgörande ändamål. Det verkar dock vara sisådär med svenskarnas givmildhet då nästan en av tio uppger att ”skänka pengar till välgörande ändamål” är den sämsta företagsjulklappen de kan tänka sig. Toppar listan över de sämsta företagsjulklapparna gör ”kläder med företagets logotyp”, på andra plats hamnar klassikern ”Rökt lax”, och på tredje plats ”Porslin”. Sämsta företagsjulklapparna: 1. Kläder med företagets logotyp 32 % 2. Rökt lax 11 % 3. Porslin 9 % 4. Godis 8 % 5. Att företaget skänker julklappspengarna till välgörenhet 8 % Fakta om undersökningen Undersökningen genomfördes av Tradera via marknadsundersökningsföretaget Zapera under okt - nov 2007. 1 030 svenskar mellan 18-70 år var med och svarade på webbenkäten. För ytterligare information och statistik kontakta: Sofie Brandt, presskontakt Tradera, sbrandt@tradera.com, 0705 - 36 12 25