Kollegor ger sämst julklappar

Kanske har du redan gjort något åt det. Kanske har du lagt ljusstaken i ett skåp med alla andra saker du inte behöver eller vill ha. Kanske har du slängt det eller kanske har du gett det till någon annan. Om du valt det senare är du inte ensam. Över 50 procent säger sig ge bort julklappar och presenter de inte vill ha. För det mesta sker det i hemlighet utan att personen som gav presenten vet någonting. - Undersökningen är gjord på den amerikanska marknaden och även om vi inte ger presenter vidare i lika stor omfattning tror jag alla känner igen sig i att ha stått där och tackat för tröjan de aldrig kommer att använda, säger eBays presstalesman Fredrik Skärheden. Minst omtyckta är presenter som kommer ifrån kollegorna. Hela 67 procent säger att om det är några presenter de skulle ge vidare eller sälja så är det de som kommer från kollegor. Tätt därpå kommer presenter från vänner. De kan 65 procent av alla tänka sig att ge bort eller sälja om de inte tycker om vad de hittar i paketet. Och att gå tillbaka till affären och få ett presentkort att använda någon gång i framtiden är inte heller speciellt populärt. Istället säger 84 procent att de hellre vill ha riktiga pengar tillbaka. Nästan en fjärdedel, eller 22 procent av de som svarade på undersökningen sa att de hade sålt en present vidare på nätet. En företeelse Fredrik Skärheden tror kommer att bli allt populärare. -I takt med att allt fler upptäcker näthandelsplatser kommer fler och fler också testa att sälja saker. Det är ett snabbt och enkelt sätt att omvandla saker du själv inte vill ha till pengar. Bara för att du själv inte vill ha skivan eller armbandet du fick behöver det inte betyda att någon annan inte vill ha det. Korta fakta från undersökningen *Nära 60 procent av alla amerikaner får oönskade eller onödiga presenter till jul *Ju yngre man är desto troligare att man säljer något vidare på internet. 22 procent av de som är mellan 25-34 år uppger att de säljer oönskade presenter på internet. *De julklappar som oftast skänks eller sälj vidare är sådana man fått på jobbet (67 procent) eller från sina vänner (65 procent) *84 procent uppger att de hellre velat få kontanter än oönskade presenter *60 procent av alla tillfrågade uppger att det är ebb i kassan efter julhelgen *Fler kvinnor (59 procent) än män (45 procent) uppger att de kan tänka sig skänka eller sälja Julklappar de fått. Om undersökningen: Undersökningen genomfördes av Survey.com i November 2005. 515 respondenter över 18 år svarade på undersökningen. Felmarginalen var +/- 4,4 procent (96 procent konfidens intervall).