Klarna och Tradera lanserar lösning för betalningar mellan privatpersoner

Klarna lanserar nu sin betallösning även för handel mellan privatpersoner på Tradera. Den handeln står för 80 procent av handelsplatsens årliga omsättning på 1,6 miljarder kronor. Tidigare i år lanserades samma lösning för företagssäljare på Tradera.

– Tradera är Nordens största marknadsplats på nätet och besöks varje månad av fler än 1,3 miljoner privatpersoner. Hos oss får kläder, skor och prylar ett längre liv – till nytta för köpare, säljare och miljön. Som första marknadsplats i världen ger vi privatpersoner samma verktyg för betalningar som e-handelsproffsen - vilket gör det säkrare och enklare att handla, säger Stefan Öberg, VD Tradera

I och med avtalet med Tradera ger Klarna sig in i ett nytt segment och ska nu revolutionera handeln mellan privata säljare och köpare på samma sätt som man har gjort för ehandeln i nästan tio år. Det här är första gången ett betallösningsföretag tillåter köp mellan privatpersoner på samma trygga villkor som från företagssäljare. Det är också en stor möjlighet för Klarna då Traderas handelsplats omsätter ca 1,6 miljarder kr varje år.

Andrahandsförsäljning kan ibland upplevas som otrygg och lite krångligt. En del av osäkerheten kretsar kring betalningar. En annan är att man som köpare kan vara rädd för att varan man köpt inte överensstämmer med annonsen. Båda problemen försvinner med de förändringar som Tradera nu inför tillsammans med Klarna. Säljare får garanterat betalt och köpare kan få hem varan innan de betalar den. Man kan dessutom handla begagnat på faktura eller till och med på avbetalning samt via kort och internetbank.

– Vi vill göra det enkelt och tryggt att handla. Det har vi gjort för ehandlare i nästan tio år och nu gör vi samma sak för privatpersoner. Genom auktioner på Tradera med Klarna samlade svenska folket in 4 600 000 kr oavkortat till Musikhjälpen förra veckan. Det är ett fantastiskt sätt att börja vårt samarbete på, säger Sebastian Siemiatkowski, VD Klarna.

Stefan Öberg, VD Tradera
stoberg@ebay.com

Tradera är Sveriges mest besökta shoppingsajt med mer än 1,3 miljoner unika besökare i veckan. Med ett brett utbud, allt från barnkläder till heminredning och hemelektronik, och ca 1,4 miljon produkter ute till försäljning är Tradera en av Sveriges största shoppingsajter. Tradera ägs sedan 2006 av eBay.

Om Klarna
Klarna grundades i Stockholm 2005, utifrån en enkel och klar idé: Att göra det enklare för människor att handla. Idag är Klarna ett av Europas snabbast växande företag. 2014 gick Klarna ihop med SOFORT och skapade Klarna Group, Europas ledande betalningsleverantör. Klarna Group har över 1200 anställda och är verksamma i 18 länder. Drygt 35 miljoner konsumenter och 50 000 handlare använder våra lösningar och vårt mål är att bli det sätt som världen helst handlar på.