Inför Knivens Dag på skärtorsdag: Ökat intresse för knivar på Tradera

På skärtorsdag infaller fyndigt nog Knivens Dag och på Tradera ökar försäljningen av knivar. Det är framförallt jaktknivar och samlarknivar som tagit fart. Under första kvartalet i år har försäljningen av jaktknivar stigit med 63 procent jämfört med samma period 2017. Detta hänger troligen samman med svenskarnas ökade intresse för friluftsliv och jakt.

Enligt Svenska Jägareförbundet ökar intresset för jakt i Sverige och allt fler svenskar tar jägarexamen. Förra året tog 12 800 personer jägarexamen, att jämföra med för 10 år sedan, då endast 8 580 tog den. Enligt en Sifo-mätning som Svenska Jägareförbundet gjorde i höstas framkom att 51 procent av svenskarna vill äta mer viltkött och 27 procent kan tänka sig att börja jaga!

–Vi ser att intresset för produkter kopplade till friluftsliv vuxit starkt under senaste året. Både fiske-, camping-, vandrings-, och jaktgrejer ökar. Jag tror att många tycker naturen är en skön motvikt till vår stressade, uppkopplade tillvaro, säger Sofia Hagelin, pressansvarig på Tradera.

Fem dyraste jaktknivarna på Tradera Slutpris

Kniv Randall mod. 13 ‘’ 12 Arkanda toothpick 4 999 kr

Fällkniven TK1imL 4 809 kr

Randall knives mod 27 Tralblazer 3 850 kr

Björnkniven hantverk från Ryssland 3 400 kr

Hantverk från Ryssland Damascus 3 400 kr

En annan kategori knivar som växer är samlarknivar: vackert handgjorda, slöjdade sameknivar. Under första kvartalet i år har antalet sålda knivar stigit med 23 procent jämfört med samma period 2017 och snittpriserna har ökat med 7 procent.

Fem dyraste samlarknivarna på Tradera Slutpris

Huggare av Erik Fankku Kaitu 37 cm 26 500 kr

Samekniv av Olav Svonni 22 600 kr

Samekniv av Nils Nilsson Skum 22 100 kr

Stor och unik samekniv av Nils Nilsson Skum 22 000 kr

Samekniv av Lars Pirak 20 200 kr

–Slöjd och hantverk är hett. Vi uppskattar allt mer kvalitet och gediget hantverk och det märks på priserna, säger Sofia Hagelin, pressansvarig på Tradera.