Google och eBay skriver flerårigt avtal för att koppla samman användare, köpmän och annonsörer runt om i världen

Google Inc. (Nasdaq: GOOG) och eBay Inc.(Nasdaq: EBAY) tillkännager idag att ett flerårigt avtal har skrivits. Avtalet består framförallt av två komponenter. Den ena delen handlar om textbaserad annonsering och den andra är så kallad click-to-call-annonsering. I och med avtalet blir Google den enda leverantören av text-baserad annonsering på eBay utanför USA. Därutöver planerar eBay och Google att integrera en click-to-call-lösning som ytterligare stärker både Skype:s och Google Talk:s plattformar. Enligt företagen innebär vissa delar av avtalet att de båda företagen kommer att dela på intäkterna från vissa av de gemensamma initiativen. I dagsläget lämnar företagen inte någon närmare beskrivning av just intäktsdelningen. - Vi är mycket glada över att kunna utöka vårt långvariga samarbete med Google och att tillsammans utforska nya möjligheter på marknaden som till exempel click-to-call. En lösning som kommer båda företagens användare till gagn, sa eBays vd Meg Whitman. Människor kommer att fortsätta utveckla hur de shoppas, kommunicerar och annonserar online. Genom att kombinera eBays kunskap inom e-handel och Skypes kunskaper inom kommunikation med Googles ledande position inom sökningar och sökordsannonsering kan vi öka nätets användbarhet för såväl shoppare, handelsmän som för annonsörer runt om i världen, avslutade Meg Whitman. - Det här avtalet understryker hur mycket vi värderar eBay som partner, sa Googles vd Eric Schmidt. Våra teknologier kommer att ge oss möjlighet att koppla ihop användare med relevant annonsinformation på olika eBaysajter. Genom vårt initiativ click-to-call hittar vi dessutom nya vägar för annonsörer att nå kunder, fortsatte Eric Schmidt. Företagen planerar att börja testa text-baserad annonsering och click-to-call tidigt under 2007- Försöken kommer sedan att utvärderas. När företagen väljer att implementera lösningarna beror på de första testresultaten. Dessutom är implementeringen beroende av dynamiken på de olika marknaderna såväl som resurser. Söktjänster och annonsering på eBays sajter utanför USA Google kommer att bli exklusive leverantör av text-baserad annonsering på eBay utanför USA. Avtalet ger Googles annonsörer tillgång till en av internets mest robusta communities samtidigt som eBays användare lättare hittar vad de söker. Click-to-call-annonsering och teknisk integration Google och eBay planerar att integrera och lansera click-to-call-annonsering inom eBay såväl inom som utanför USA. Click-to-call möjliggör att en användare kan klicka på en länk eller ikon i en annons som i sin tur initierar ett samtal genom Skype eller Google Talk. Samtalet går till annonsören. e-handelsmodellen kopplar samman köpare och säljare genom att öppna nya vägar för annonsörer och köpmän att skaffa kunder via internet. Lösningen är speciellt värdefull för köpmän eller annonsörer som möjligen inte har en hemsida, eller som använder kanaler såsom lokala register för att nå potentiella kunder.