Fyra av tio stockholmare stressade över julhandeln

En ny undersökning, utförd av TNS på uppdrag av Tradera och eBay, visar att fyra av tio stockholmare (43 procent) känner sig stressade över julhandeln. Stockholmaren är därmed något mer stressad än rikssvensken. Tittar man på hela riket så uppger 36 procent av svenskarna att de är stressade över julhandeln. Stressen verkar däremot inte påverka stockholmarens glada inställning. Varannan tycker fortfarande att det är roligt med julshopping.

Undersökningen visar också att de flesta stockholmarna påbörjar sin julhandel i december månad. Hela 46 procent av de tillfrågade stockholmarna i undersökningen uppger att de börjar julshoppa i december. Var femte (19 procent) är något mer planerande och uppger att de påbörjar sin julhandel redan i november.

- Det är intressant att se att stockholmarna är mer stressade över julhandeln än vad rikssvensken är. Kanske beror det till viss del på att en större stad detta kan innebära längre köer och mer trängsel i butikerna, säger Christina Kilström marknadschef på Tradera.

Trots att stockholmaren är mer stressad i juletid än rikssvensken, så ser de flesta ändå julhandeln som något positivt. På frågan hur kul man tycker det är att julhandla, svarar dryga hälften av stockholmarna (54 procent) att man tycker att detta är roligt, vilket också är något mer än riksnittet på 51 procent.

Jenny Pedersén, Pressansvarig, Tradera
jepedersen@ebay.com

Om undersökningen
Undersökningen utfördes i oktober 2013 av TNS på uppdrag av Ebay och Tradera. Undersökningen genomfördes i åtta europeiska länder. I undersökningen deltog män och kvinnor i åldrarna 16 till 64 år. Drygt 1000 personer deltog i undersökningen från varje land, varav 204 personer i Stockholm. (Vägd bas.)

Tradera är Sveriges mest besökta shoppingsajt med mer än 4 miljoner unika besökare i månaden. Med ett brett utbud, allt från barnkläder till heminredning och hemelektronik, och ca 1 miljon produkter ute till försäljning är Tradera Sveriges största shoppingsajt. Tradera ägs sedan 2006 av eBay.

Mer från Tradera:
Tradera på Facebook, Tradera på Youtube, Tradera Widget, Nyheter från Tradera, Kampanjer på Tradera